Ble belastet 500 for en nettside jeg ikke skulle bli belastet for. Hjelp!
Gutt, 18
Hei, jeg vart belastet for 500 kr for en nettside som jeg ikke skulle bli belastet for. Jeg avbrøt abonnemanget mitt, men vart belastet alikevell. Håper dokke kan hjelpe meg
Svar
Hei!
Jeg forstår at dette er frustrerende. Du har rett til å klage til nettsiden hvis de belaster deg feilaktig.
Jeg vet ikke hvilken nettside eller hva slags type abonnement det er snakk om, men ofte så handler det om at man bestiller en gratisprøvepakke. Det står ikke klart og tydelig at prøvepakken er en del av et abonnement. Likevel må man legge inn kortdetaljer, og plutselig trekkes man penger for neste forsendelse.
Dette er ikke lov. Man skal få klar og tydelig informasjon om pris på vare og varighet på avtalen. Likevel hører Forbrukerrådet ofte om saker som minner om den du beskriver. Særlig i forbindelse med helsekost.
Hvis du imidlertid har inngått et abonnement, kan ikke nettsiden belaste deg flere ganger hvis du har sagt opp abonnementet i tråd med vilkårene nettsiden har.
Det du kan gjøre nå, er å sende en skriftlig klage (f.eks epost) til nettsiden som belastet deg. Forklar hvorfor du krever pengene tilbake. Legg gjerne ved skjermdump fra nettside som viser hvorfor du er uenig i trekket.
Hvis nettsiden ikke betaler tilbake, kan du klage til banken din og foreta en såkalt kortreklamasjon.
Du kan nemlig ha krav på refusjon fra banken hvis alle fire vilkår er oppfylt:
1) du har betalt med kort
2) du har handlet hos en næringsdrivende
3) du har et krav på penger
4) du har klaget skriftlig til selger
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Besvart: 24.4.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål