Bilbytte hos trafikkskolen ført til økte utgifter for meg
Gutt, 19
Hei, Jeg har øvelseskjørt med en trafikkskole nå. Rett etter halve opplæringen min måtte jeg bytte øvelseskjøringsbil. Dette visste kjøreskolen min om fra starten av, da den bilen jeg fikk kjøre med først var meget gammel og slitt og skulle vekk av den grunn. Etter dette fikk jeg en ny og bedre bil. Likevel brukte jeg naturligvis flere timer på å venne meg til den nye bilen. Hadde blant annet allerede brukt en time på sikkerhetskontroll av første bilen, måtte gjøre det samme med den andre bilen. Dermed lurer jeg på om dere tror jeg kan få refundert iallefall et par timer. Når man søker på hvor lenge noen bruker på å tilvenne seg bytte av kjøretøy er det et par timer spesielt for de som øvelseskjører. Synes det er rart om trafikkskolen kan angi en bil til meg selv om de vet at den er gammel og skal vekk. Dette gjør jo at de tjener mer penger. Dumt om dette skal gå utover meg. Har jeg rett på å få noen timer refundert? Bør jeg spørre om dette til kjøreskolen? Mvh Gutt 19
Svar
Hei Gutt 19 år.
Det kan absolutt være verdt å ta dette opp med kjøreskolen, spesielt hvis du føler at bilbyttet har ført til ekstra kostnader og tid for deg, da dette har påvirket din progresjon og effektivitet i opplæringen.
Selv om tilvenning til en ny bil er en del av læringsprosessen, virker det urimelig at du måtte bruke ekstra tid på sikkerhetskontroll og tilpasning uten å ha noe valg i saken.
Send skriftlig klage
Du kan forsøke å forklare situasjonen på en saklig måte til trafikkskolen og be om kompensasjon for de ekstra timene, eller foreslå en redusert pris for timene du brukte på å tilvenne deg den nye bilen.
Informer om hvordan dette påvirket deg økonomisk og læringsmessig. Selv om det ikke er noen garanti for at de vil refundere timer, kan det være en god idé å spørre, da mange seriøse trafikkskoler vil ønske å opprettholde et godt forhold til kundene sine.
Vi blir ikke enige
Blir dere ikke enige etter at du har sendt minst en skriftlig klage, kan du ta saken til Forbrukertilsynet for mekling. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 17.9.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål