Spørsmål og svar

Grubler ofte på ting som har skjedd i fortiden, spesielt kleine situasjoner

Gutt, 18

Hei. Jeg grubler ofte på ting som har skjedd i fortiden, spesielt kleine situasjoner og ting jeg føler jeg har sagt eller gjort feil. Jeg vet at jeg har gjort og sagt en del dumme ting før, spesielt når jeg har vært full, og det gjør at jeg ofte tenker ekstra mye på det. Selv om jeg vet at det ikke er noe alvorlig nå, kan jeg bli veldig opphengt i det og tenke på det igjen og igjen. Jeg får også tanker om hva andre tenker om meg, for eksempel etter ting som har skjedd på fest eller andre situasjoner for noen år/ mnd siden. Jeg bekymrer meg for hvordan jeg blir oppfattet, selv om jeg ikke egentlig har en følelse av at folk ikke liker meg. Hvorfor blir det sånn? Og tenker du at folk har mer med seg og sitt og egt ikke bryr seg så mye om hva andre har gjort, og hva kan jeg gjøre for å slutte å gruble så mye over fortiden og andres mening om meg? !!svar helt ærlig!!

Hei,

Takk for at du skriver til ung.no.

Det du beskriver, er ganske vanlig. Mange grubler over ting de har sagt eller gjort tidligere, særlig situasjoner som føltes pinlige eller skjedde i fylla. Hjernen har en tendens til å henge seg opp i slike minner fordi de vekker ubehag, selv om de ikke er viktige lenger.

Når det gjelder hva andre tenker om deg, er det som regel slik at folk er mye mer opptatt av seg selv enn vi tror. De fleste har sine egne bekymringer, usikkerheter og ting de angrer på, og bruker derfor langt mindre tid på å tenke på andres feil enn vi forestiller oss.

Det at du kan se tilbake på ting og tenke at du ville gjort dem annerledes i dag, betyr ofte at du har utviklet deg og modnet. Samtidig er det sjelden nyttig å gå gjennom de samme situasjonene om og om igjen. Da holder man bare liv i ubehaget uten å komme nærmere et svar.

Ut fra det du skriver, høres det mer ut som at du er streng mot deg selv enn at andre går rundt og dømmer deg. Mange opplever at grublingen blir mindre når de øver på å la tankene være der uten å analysere dem videre, og heller retter oppmerksomheten mot det som skjer i livet akkurat nå.

Hvis grublingen tar mye plass i hverdagen, stjeler energi eller gjør deg mye urolig, kan det være fint å snakke med noen om det, for eksempel helsesykepleier, fastlege eller en psykolog. Men det du beskriver her, er i seg selv noe mange kjenner seg igjen i, og det er ikke uvanlig å ha slike tanker innimellom. Det viktigste er kanskje å minne deg selv på at mennesker flest er langt mindre opptatt av gamle feil og kleine øyeblikk enn det vi ofte forestiller oss.

Håper svaret mitt er til hjelp. Ønsker deg alt godt!

Vennlig hilsen

helsesykepleier

Besvart: 26.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål