Jeg føler meg ikke veldig tynn, men kalkulator sier jeg er undervektig.
Jente, 13
Hei! Jeg er 13 og blir 14 om en måned. Jeg er ca 162 cm høy og veier 42 kg. Jeg føler ikke meg så veldig tynn. Jeg føler at kroppen min er ganske perfekt bortsett fra magen. Er jeg undervektig? Jeg prøvde en kalkulator for å sjekke og den sier at jeg er det. Men jeg føler meg ikke så veldig tynn? Ikke på en usunn måte.
Hei!
Takk for at du skriver til oss!
Det er ikke en vekt som er riktig for en spesiell høyde eller alder fordi kropper vokser og utvikler seg i veldig ulikt tempo i puberteten. Vekten påvirkes av både hvor mye muskler man har, hvor mye fett man har og hvordan benbygningen er.
Du har rett i at du på kalkulator vil komme innenfor undervekt, men det alene er ikke med å bestemme om du er for tynn.
Dersom du spiser variert, sunt kost, er fysisk aktiv og har energi til å gjøre det du vil i hverdagen, så kan du ha en vekt som passer for deg. Du kan også se på andre i familien, eller høre hvordan deres kropper utviklet seg i puberteten, fordi arv og gener også spiller en rolle.
Håper svaret kan være til nytte for deg!
Vennlig hilsen helsesykepleier i samarbeid med ung.no
Besvart: 23.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
