Spørsmål og svar

Jeg vil bli høyere. Hva bør jeg gjøre?

Gutt, 14

Hei. Jeg er veldig lav i forhold til andre på min alder men er ikke kortvokst eller noe, hva kan være grunnen og hva bør jeg gjøre? Jeg vil blir høyere.

Hei.

Så fint du skriver til oss.

Det er dessverre ikke så mye du kan gjøre for å bli høyere. Dette er i stor grad styrt av arv og gener. Det du kan gjøre er å sørge for å få nok søvn, riktig og næringsrik mat, slik at kroppen får mulighet til å utvikle hele potensialet sitt. Spesielt søvn er viktig for vekst, da det om natten kroppen produserer veksthormon.

Om du er 14 år kan det også være at du ikke har hatt “vekst spurten” enda. Jenter vokser mest i høyden i starten av puberteten, mens gutter vokser mest i lengden midt i puberteten. Dette avhenger altså av når du kom i puberteten.

Uansett kommer du til å vokse i høyden i noen år til. Om du ser på hvor høye foreldrene dine er, vil du få ett hint om hva din slutthøyde vil bli. Det finnes også en formel for å regne ut dette. Den kan du finne her: https://www.ung.no/kropp/pubertet/4297_Hvor_h%C3%B8y_kommer_jeg_til_%C3%A5_bli.html

Videre er det viktig å huske at hvem du er som person er mye viktigere enn hvor høy du er. Kropper er ulike og det er bra. Forsøk å ikke sammenligne deg for mye med andre, verken med de andre i klassen eller folk i sosiale medier. Prøv å ha fokus på det du er fornøyd med ved kroppen din, i stedet for det du er mindre fornøyd med.

Om dette fortsatt bekymrer deg veldig, vil jeg anbefale deg å snakke med fastlegen din.

Ønsker deg alt godt.

Vennlig hilsen Helsesykepleier

Besvart: 22.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål