Er det dårlig at jeg blir defensiv mot folk som ikke liker pride?
Annet, 16
Er det dårlig at jeg blir så defansiv mot folk som ikke liker pride? Jeg ser flere folk på nettet som sier ett eller annet om hvordan de ikke liker pride og ofte tar med kristendommen som en del av argumentet til hvorfor de synes det er dårlig. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke liker pride, men det jeg skjønner enda mindre av er hvorfor jeg plutselig blir så voldelig mot dem. Jeg bare leser kommentaren, også skriver jeg litt... plutselig har jeg kalt noen en bitch, retard, eller annet liknene.
Hei du
Så fint at du tar kontakt.
Det høres ut som at dette med pridemotstandere trigger noe inni deg som bygger seg fort opp. Det henger nok sammen med at du ikke skjønner hva som ligger bak holdningene til de som ikke liker pride og at det dermed blir vanskelig å sette seg inn i deres perspektiv.
Det høres også ut som du får en sterk reaksjon og at denne kanskje prøver å fortelle deg noe. Det er helt vanlig at personer som støtter noe sterkt får sterke følelser når andre er helt uenige. Det betyr ikke at du er en voldelig person - men at du blir trigget. Det høres ut som du reagerer på noe du opplever urettferdig, uforståelig eller kanskje truende. Når noen bruker religion som argument kan det treffe veldig personlig eller det kan oppleves uforståelig dersom man tenker helt annerledes om saken.
Det som blir viktig er at du ikke trenger å gjøre noe med følelsene - følelsene dine er viktige og gir deg et kompass på at dette er en viktig sak for deg. Men det kan hende du når bedre frem med argumentene dine og eventuelt får en bedre diskusjon med folk dersom du klarer å la være å skrive “retard”, “bitch” og andre negative ord som ikke framstår så konstruktive.
Du kommer mye lengre med å holde en rolig tone der du heller er nysgjerrig samtidig som du er kritisk. Prøv å stoppe opp litt før du svarer. Ikke fordi du absolutt må være så voldsomt høflig med de på nettet men fordi kommentarene gjerne ikke fører med seg noe godt. Det kan være lurt å heller bruke fakta, humor eller nysgjerrighet for å utfordre andre istedenfor skjellsord.
Når dette treffer deg ekstra hardt så kan det hende det handler om at du kjenner deg igjen i temaet. Det å være defensiv kommer jo faktisk fra defend (engelsk) - altså å forsvare (i dette tilfellet et viktig standpunkt). Så det er ikke noe feil eller rart med at du blir defensiv.
Det er supert at du er engasjert og at du står opp for viktige temaer i hverdagen din. Som sagt er følelsene et godt kompass men du kommer ikke så langt med skjellsord uansett om du synes de du skriver til/med er helt umulige å forstå.
Ønsker deg alt godt og masse lykke til!
Med vennlig hilsen psykologen
Besvart: 22.6.2026
Oppdatert: 22.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål