Arbeidstid og arbeidsavtale
Jente, 20
Hei. Jeg har en arbeidsavtale uten faste timer, men en muntlig avtale om at jeg jobber hver tredje helg (og av og til litt ekstra). Om arbeidsgiver setter meg opp på hver tredje helg (som jeg da jobber), men også på noen vakter ekstra som ikke var avtalt på forhånd, må jeg ta de vaktene da? Jeg jobber lite pga helse. Arbeidsgiver vet at jeg sliter med helse (ikke noe spesifikt), men hun vet at helse er årsak til at jeg ikke vil/kan jobbe mere. Jeg kommer til å gi beskjed både i sommer og før neste jul at jeg ikke kan jobbe mere (da det er i disse periodene hun setter meg opp på mere), men hva skal jeg si/gjøre om jeg blir satt opp på mere? Er det noen regler på det? Jeg blir ofte dårligere av arbeid. I november ga jeg beskjed at jeg ikke ønsket noen ekstra vakter utover hver tredje helg, men jeg ble satt opp på mere allikavel. Må jeg egentli ta disse vaktene, eller kan jeg skrive at jeg ikke har mulighet til å ta disse vaktene selv om arbeidsgiver har satt det opp på vaktplanen?
Svar
Hei, og takk for at du tar kontakt.
Arbeidsmiljøloven sier at arbeidsavtalen din skal inneholde informasjon om daglig og ukentlig arbeidstid og eventuelt vise til en arbeidsplan om arbeidstiden er varierende og uregelmessig. Avtalen skal også inneholde informasjon om stillingsstørrelse. Her kan du lese mer: Arbeidsavtale (arbeidstilsynet.no)
Anbefaler at du snakker med arbeidsgiver og ber om å få en arbeidsavtale som inneholder det loven stiller krav om. Er du medlem i en fagforening kan du be tillitsvalgt om bistand.
Ved særlige behov kan arbeidsgiver pålegge deg å jobbe mer enn det arbeidsavtalen din sier.
Et særlig behov kan for eksempel være
- underbemanning på grunn av fravær. Det må være fare for at underbemanningen kan forstyrre den daglige driften
- situasjoner der det er fare for at anlegg, maskiner, råstoff eller produkter kan ta skade
- uventet arbeidspress
- stort arbeidspress på grunn av sesongmessige svingninger eller mangel på arbeidskraft med spesiell kompetanse
I tillegg må behovet være tidsavgrenset. Det betyr at arbeid utover avtalt arbeidstid ikke kan være en fast ordning. Arbeidsgiver må sette i verk tiltak for å få redusert behovet for arbeid utover avtalt arbeidstid.
Fritak
Selv om arbeidsgiver skulle ha et særlig og tidsavgrenset behov for å pålegge deg å jobbe mer enn avtalt, kan du ha rett til fritak:
- Kan du av helsemessige årsaker ikke jobbe ekstra, har du rett på fritak. Da er det selvfølgelig viktig at du oppgir dette som grunn.
- Har du en vektig sosial grunn til at du ikke kan jobbe ekstra (tenk på f.eks. på deltakelse i bryllup/konfirmasjon), har du rett på fritak. Da er det selvfølgelig viktig at du oppgir dette som grunn.
- Du kan også uten bestemt grunn be om fritak. Arbeidsgiver skal da frita deg fra merarbeid hvis arbeidet uten skade kan utsettes eller kan gjøres av andre. Her trenger du altså ikke oppgi noen bestemt grunn.
Håper dette var oppklarende informasjon.
Hilsen Kristin i Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
Besvart: 17.1.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål