Fagforeningen sendte meg faktura, hva gjør jeg?
Gutt, 20
Mistet jobben, fagforeningen sendte meg faktura for kontingent 3 måneder etter uten varsel. Kontingent for 3 måneder etter at jeg var ferdig i jobben. Er dette lovlig? Hvem kan jeg snakke med om dette?
Hei
Det er vanskelig å svare på uten å vite hva slags regler fagforeningen din har vedrørende medlemskap.
På generelt basis, kan jeg si at du nok må informere fagforeningen din om at du ikke lenger har jobb og derfor ikke ønsker å være medlem. Dersom du ikke har meldt deg ut av fagforeningen, vil de sannsynligvis kunne kreve kontigent. Så vidt jeg vet, er det ikke et krav om at man må være i jobb for å være medlem av fagforeninger, men dette kan nok variere fra forening til forening.
Du kan eventuelt kontakte fagforeningen din og forklare situasjonen.
Hilsen juristen, ung.no
Besvart: 30.5.2023
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål