Hva kan jeg gjøre når butikken ikke kan levere en bestilt jakke?
Jente, 16
Hei! Jeg var i butikk og bestilte en jakke til butikken. Jakken var og er ellers utsolgt på nett og alle andre fysiske butikker. Etter det hadde gått en uke og jeg ikke hadde hørt noe om at jakken var kommet fram til butikken, så tok jeg kontakt. Det jeg da fikk som svar var at det hadde skjedd en feil. Han som tok bestillingen min hadde klart å avbryte bestillingen, men jeg fikk beskjed om at de skulle bestille på nytt. og jeg ville få jakken innen slutten av uken. Dagen etter dette fikk jeg en mail hvor de sa jakken var utsolgt overalt, at de ikke fik tak i den og dessverre heller ikke får gjort noe med dette. Jeg har ikke betalt jakken, så det er ikke noe problemer der, men det virker allikevel veldig urettferdig. Fordi jeg hadde bestilt jakke til butikken solgte jeg den jakken jeg hadde og skulle bytte ut. Er det noe jeg kan gjøre? Eller må jeg bare la det være?
Svar
Hei Jente 16 år.
Skriftlig klage
Hvis du føler at saken ikke er håndtert godt, kan du sende en formell klage til kundeservice eller ledelsen. Beskriv situasjonen og hvorfor du synes det er urettferdig, og spør om de kan tilby en løsning. Noen ganger kan butikker gå et ekstra skritt for å skaffe varen, som å kontakte leverandører eller samarbeidspartnere. Spør om de kan undersøke dette for deg.
Utforsk alternative løsninger
Søk etter jakken på bruktmarkeder eller hos tredjepartsforhandlere, som på Finn.no, Tise, eller internasjonale nettbutikker. Kanskje du kan finne en tilsvarende jakke der.
Dessverre finnes det ingen rettslige krav som sikrer at butikken er ansvarlig for en ubetalt bestilling. Til fremtidige kjøp kan det være lurt å sikre at varen faktisk er i din besittelse før du selger en erstatningsvare.
Håper dette var til hjelp!|
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 10.1.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål