Syns sjefen svarte meg på en lite trivelig måte. Hva gjør jeg?
Jente, 18
Etter en telefonsamtale med sjefen, sitter jeg igjen med en litt uggen følelse. For jeg hadde lyst til å spørre han et enkelt spørsmål for å få oppklart en usikkerhet jeg hadde etter å ha pratet med en økonomi rådgiver som hadde sagt én ting, mens sjefen sier noe annet. Rådgiveren sa at en kontrakt på 30% ga meg retten på en lønning lik, eller mer enn 30% (hvis jeg jobbet mer). Da jeg spurte sjefen om det jeg hadde hørt fikk jeg et veldig frustrert og oppgitt svar. Han sa bl.a. at "hvis det er sånn det skal være, kan jeg si at du får 30% lønn og ikke et øre mer." Han la også til at dette var noe vi hadde snakket om på forhånd og at vi hadde blitt enige om ditt og datt osv, osv... Jeg fikk ikke akkurat kjeft, men jeg opplever det som veldig upassende språk. Jeg er jo helt ny i arbeidslivet og ønsket et enkelt svar på et enkelt spørsmål... Er det noe jeg kan/bør gjøre med dette? Sjefen er jo kjempekoselig, når han ikke gjør "sjefs-ting", så jeg vil ikke skape dårlig stemning på jobb.
Svar
Hei, og takk for at du tar kontakt!
Upassende tone
Det spørs om dette var en enkeltstående uheldig episode eller en del av et større mønster.
Kommunikasjon over telefon kan ofte påvirke hvordan meldinger blir oppfattet, spesielt siden kroppsspråk og ansiktsuttrykk ikke er synlige. Dette kan føre til misforståelser eller at tonen i samtalen oppfattes annerledes enn intensjonen bak ordene.
Når vi kommuniserer ansikt til ansikt, bruker vi ofte kroppsspråk og ansiktsuttrykk for å tolke hva den andre personen egentlig mener. Uten disse ledetrådene kan ordene virke sterkere eller bli misforstått.
Uten muligheten til å se den andre personens reaksjoner, kan det være vanskelig å vite når man skal forklare seg nærmere eller rette opp i misforståelser som oppstår i løpet av samtalen.
Vurder om det kan være nyttig å ta en oppfølgingssamtale eller et møte ansikt til ansikt for å klargjøre eventuelle misforståelser. Dette gir også en mulighet til å observere kroppsspråk og få en bedre forståelse av hverandres intensjoner. Kanskje det hjelper å ta en åpen og ærlig samtale med arbeidsgiver om hvordan du oppfattet svaret, og uttrykke dine bekymringer på en konstruktiv måte?
Eller kanskje tenker du at alle kan ha en dårlig dag, så dette kan du bære over med denne gangen?
Hvis du fortsatt føler at tonen var upassende, eller dette er en del av et større mønster, bør du vurdere å varsle om dette, enten direkte til ledelsen eller via verneombud. Du har krav på et godt psykososialt arbeidsmiljø som blant annet innebærer at du skal behandles med respekt.
Rådgiveren sa at en kontrakt på 30% ga meg retten på en lønning lik, eller mer enn 30% (hvis jeg jobbet mer)
Du har rett til å jobbe så mye som arbeidsavtalen tilsier. Anbefaler deg derfor å dobbeltsjekke det som står der.
Gir arbeidsavtalen deg rett til å jobbe 30 % hver uke/måned? Eller er 30 % det et gjennomsnitt i løpet av en gitt periode?
To eksempler:
Jonas har en arbeidsavtale som gir ham rett til å jobbe 12 timer hver uke. Arbeidsgiver har dermed en plikt til å gi ham minst 12 timers arbeid hver uke. Dersom arbeidsgiver bare kan gi Jonas 8 timers arbeid en uke, kan Jonas fortsatt kreve lønn for 12 timer.
Miriam har en arbeidsavtale som gir henne rett til å jobbe 12 timer/uke i gjennomsnitt i løpet av en måned. Noen uker jobber Miriam mer enn 12 timer, mens andre uker jobber hun tilsvarende mindre. Miriams arbeidsgiver har plikt til gi Miriam i gjennomsnitt 12 timers arbeid i måneden. Dersom Miriam jobber 10 timer uke 1, 12 i uke 2, 12 i uke 3 og 14 i uke 4, kan Miriam altså ikke kreve lønn for 12 timer i uke 1, fordi de to manglende timer ble kompensert med 2 ekstra timer i uke 4.
Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
Vær oppmerksom på at vårt svar kun er veiledende.
Besvart: 23.8.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
