Spørsmål og svar

Kan utleier kreve gebyrer for dårlig renhold?

Gutt, 19

Hei , jeg er i prosessen av å flytte ut av min første bolig som jeg har leid. Det er snakk om 2 manns bolig så depositumet er vesentlig (45tusen) Jeg fikk en vaskeliste av utleier , der han har skrevet med pris på hva hvert enkelt gjøremål vill koste meg om det ikke blir gjort helt rent. For eksempel 4000 i gebyr hvis man ikke tørket støv av vegger og tak. Osv osv. Nå har jeg hart vaskefirma på besøk som foretok flyttevask med fornøydsgaranti men det ble ikke helt plettfritt som jrg håpet på. Så jeg lurer hovedsakelig på om utleier har lov til å sette egne prislister på sjekkelista for utflyttsvask? Synes det høres helt villt ut å betale 45 tusen siden det ikke er helt plettfritt. Høres dette riktig ut synes dere? Og om firmaet har noe ansvar i forhold til fornøydsgarantien. Siden han ble ferdig med vasken, og før jeg i det heletatt rakk å se på ting , så hadde han dratt. Oppdaget at ene vinduet ikke har vasket og litt små flekker her og der. Hva er retten min?

Svar

Hei.

Overfor vaskefirmaet ditt, er retten din betinget av det som er avtalt om "fornøydgarantien". Det er noe spesielt at du skulle miste denne garantien hvis renholdsarbeideren skygger banen uten å være ferdig. Det er dog vanskelig å si noe mer om dette uten nærmere kunnskap om avtalen. Du bør selv sørge for at det er ordentlig rent, hvis du ikke får vaskefirmaet til å fikse dette.

Hva angår tilbakeleveringen, plikter du å tilbakelevere boligen i "ryddet og rengjort stand". Med mindre det er avtalt noe særskilt om renholdet ved tilbakeleveringen, skal boligen være godt rengjort. Dette innebærer banking av tepper, ordentlig gulvvask, vasking av vinduer som er lett tilgjengelige osv. Utleier kan dog ikke forvente at stuen også skal være egnet som operasjonsstue. Så rent trenger det ikke å være.

Dersom du tilbakeleverer boligen i dårligere stand enn avtalt, kan utleier kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. Det vil typisk være betaling for et vaskefirma, eller godtgjørelse for egeninnsats for å rengjøre boligen.

Det utleier ikke har lov til å gjøre, er å ta inn i leieavtalen klausuler om at du plikter å betale tilfeldige gebyrer for ditt og datt. Klausulen om at du må betale kr. 4 000 om du ikke tørker støv av vegger er ulovlig, og du kan se bort fra den. Dersom det bare er noen småting som står igjen, vil det neppe koste særlig mer enn kr. 4 000 å få et vaskefirma til å gjøre jobben.

For øvrig må utleier reklamere (si fra) innen "rimelig tid" fra du tilbakeleverte boligen. Rimelig tid er 14 dager for forhold som er synlige ved en besiktigelse, for eksempel dårlig renhold. Hvis utleier reklamerer for sent, mister han kravet sitt. Det kan derfor være fornuftig å sitte stille i båten fram til utleiers reklamasjonsfrist er utløpt, hvis det er grunn til å tro at utleier vil prøve å holde deg ansvarlig for forhold som ikke faktisk utgjør mangler ved tilbakeleveringen.

Med vennlig hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med Ung.no.

Besvart: 5.2.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål