Spørsmål og svar

Kan utleier komme med erstatningskrav 8 måneder etter tilbakelevering?

Jente, 20

Hei ! En tidligere utleier kreve en betaling på 3000 kr for noen dager siden og pga platte toppen er knust. Jeg spurte etter kvitteringen før jeg skulle betale noen ting og ville sjekke opp i det og det viser seg at han har brukt noe med 2000 kr- og han mente egentlig at det kostet 6000. Vi har flyttet fra leiligheten 8 mnd siden. Og vi finner ingen skriftlig avtale på dette , vi har sagt ifra til han at platte toppen ble verre mens vi bodde der, men han mente at vi må betale for det mens vi prøvde å forklare han at det var allerede en sprekk på platte toppen før vi flyttet inn. Men desverre har vi ikke bilde av det. vi har prøvd å forklare han at han kan ikke kreve betaling for det på en ordentlig og respektfull måte på sms mens vi får en dårlig svar tilbake der han anklager at vi lyver trusler og presse oss. Vi har bestemt å ikke svare han tilbake siden vi tenkte best å ta det gjennom advokaten siden vi har hatt mange problemer med han. er det best at vi ikke ta kontakt med han?

Svar

Hei.

Utleier må reklamere (si fra) om mangler ved boligen etter tilbakelevering innen rimelig tid. Rimelig tid er vanligvis 14 dager, og vil være 14 dager for forhold som burde oppdages ved en relativt rask gjennomgang av boligen etter tilbakeleveringen. En skadet platetopp er et slikt forhold.

Dersom dere først hørte om platetoppen 8 måneder etter tilbakeleveringen, har utleier reklamert for sent, og han har ikke noe krav. Det er dog noe uklart for meg hva som har skjedd her, og til hvilken tid. Erkjennelse fra din side vil gjøre at reklamasjonsfristen ikke har noe å si - erkjenner du ansvar for platetoppen, har utleier kravet sitt i behold.

Hvis du har engasjert en advokat, vil jeg anbefale deg å la advokaten håndtere dette på dine vegne. Men jeg vil ikke anbefale deg å engasjere en advokat dersom det eneste dere er uenige om er kostnadene for platetoppen.

Dersom du mener du ikke kan klandres for at platetoppen er skadet, bør du ganske enkelt avvise utleiers krav, under henvisning til at han for det første har reklamert for sent, og for det andre at du ikke kan klandres for skaden. Det er opp til utleier å ta saken videre til husleietvistutvalget (HTU) hvis han mener at du må betale.

Med vennlig hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med Ung.no.

Besvart: 31.3.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål