Spørsmål og svar

Hvordan finne venner når jeg er sjenert og rar når jeg er sosial?

Jente, 15

Hvordan kan jeg få nye venner? Jeg føler jeg har litt få venner og lurer på hvordan man liksom skal klare å finne nye venner? Jeg går på en sport og har venner der men vi er liksom ikke så mange og det er ingen flere å bli kjent med. Det er liksom ingen på skolen heller. Hvor er plasser jeg kan finne venner? Og hvordan kan man ta initiativ til å bli kjent med folk? Jeg er kjempesjenert og føler at jeg selv blir veldig rar når jeg er sosial. Blir alltid sånn Klein stillhet.

Hei

Så fint at du deler spørsmålet ditt med oss, nå som du ønsker noen tips til å bli tryggere sosialt og finne nye venner.

Det kan være lett å føle seg ensom, redd og få negative tanker om seg selv når man er sjenert. Du er flink til å beskrive hvordan du har det og hvilke tanker du har. Det er kjempebra at du vil få nye venner og det er en veldig god start!

Som ungdom står man midt oppe i en endringsprosess. Ikke bare kroppen forandrer seg, men hjernen også. Du skal finne ut hvem du er, hva du liker og hvem du trives med. I denne prosessen er det noen ungdommer som opplever at de "mister" venner . Det kan være fordi man får forskjellige interesser eller trives med andre typer folk enn man gjorde tidligere.

Når man er sjenert, er det vanskeligere å bli kjent med nye fordi det er skummelt å bare starte en samtale med noen. Men likevel er det sånn at øvelse gjør mester! Utfordre deg selv til å gå litt ut av komfortsonen din hver dag. Start smått med å smile til litt flere, eller spør noen du ikke kjenner om noe du lurer på, som hva som var leksen i det faget. Det er ikke så nøye om det er noe du faktisk lurer på, så lenge du får øvd deg på å starte en samtale med noen du ikke kjenner. Etter hvert blir du mer komfortabel og det blir enklere å "hoppe i det". Les mer om det å være sjenert i artikkelen under svaret.

Når man skal få seg venner så starter det gjerne med bekjentskap før en blir venner. Det er derfor det kan ta litt tid før en finner seg nye gode venner.

Jeg vil råde deg til å være åpen, nysgjerrig og hyggelig, og se deg om etter personer i klassen, på trinnet, i nabolaget eller en tidligere venn som virker hyggelige. Er det noen du tror du kan bli bedre kjent med? Noen som sier hei til deg, eller som viser litt interesse? Det kan være at du i starten må ta litt ekstra initiativ for at andre skal skjønne at du ønsker å bli kjent. Ved å bli kjent med noen, åpner det seg gjerne muligheter for å bli kjent med flere gjennom de.

Det er bra at du har noe å drive med på fritiden som sport og at du har noen venner der. Hva med å bli med i en annen form for idrettsgruppe eller et band eller noe annet som du liker? Det er kanskje enklere å treffe nye folk når man har noe til felles.

Stol på at andre er interessert i å høre hva du har å si og at du har noe å komme med! Hva om du snakket med noen om hvordan du opplever det. Bare det å få følelser ut i ord kan hjelpe deg med å bedre forstå hva det er du føler og hva du trenger å gjøre for å bli mindre sjenert.

Smil til de som er rundt deg, gjerne noen du ikke har hatt mye kontakt med tidligere. Legg mobilen bort i friminuttene og se folk i øynene. Si gjerne "hei" til noen.

Jeg tror også det kunne være godt for deg å snakke med helsesykepleier på skolen eller på helsestasjon for ungdom der du bor. Helsesykepleier har mye erfaring med å snakke med ungdom om ulike ting. Sammen med helsesykepleier kan du jobbe med selvtilliten din og å få mer tro på deg selv. Når du blir modigere og mer sikker på deg selv er det lettere å ta kontakt med andre. Du kan også chatte anonymt med ungdomstelefonen, se vedlegg.

Legger ved flere artikler om vennskap som jeg anbefaler at du tar en nærmere titt på.

Ønsker deg masse lykke til og ta godt vare på deg selv:-)

Med vennlig hilsen helsesykepleier ung.no

Besvart: 25.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål