Å være sjenert, vil si at man kan bli forsiktig, tilbakeholden, stresset eller nervøs rundt andre mennesker, spesielt dem man ikke kjenner godt. For noen kan slike situasjoner med andre mennesker gi så sterkt ubehag at det blir et hinder i hverdagen, da kan det utvikle seg til det vi kaller sosial angst eller sosial fobi.

Sjenert?

Det er mange som er sjenerte, spesielt i ungdomstiden, og for noen kan dette bli litt plagsomt. Det er ikke uvanlig å føle seg sjenert, eller å oppleve ubehag i ulike situasjoner. Dette er noe de fleste vil oppleve i løpet av livet sitt. Noen skulle kanskje ønske de var mindre sjenerte, at de våget å vise mer av seg selv og ta mer kontakt med andre. Hvis man er veldig sjenert, kan dette bli litt plagsomt i hverdagen.

Det er normalt:

Når man er sjenert eller flau, kan det øke stresset i kroppen litt. Da er det en del kroppslige reaksjoner som skjer og som er helt vanlige, men som noen opplever som litt ubehagelige og som igjen kan forsterke ubehaget.

Greit å vite når du er i en situasjon der du føler deg sjenert, litt flau eller nervøs:

  • Det er normalt å få litt økt puls; å kjenne at hjertet slår litt raskere
  • Det er normalt å rødme litt fordi blodsirkulasjonen øker. Hudtype og andre individuelle forskjeller gjør at rødmingen kan kommer mer eller mindre tydelig frem.
  • Det er normalt å ikke greie å få til å si akkurat det man ønsker.
  • Det er normalt å føle at man noen ganger har lyst til å synke gjennom gulvet, og bli borte fra den flaue situasjonen.
  • Det er normalt at man kan bli tørr i munnen.
  • Det er normalt at man kan bli litt svett i hendene, eller at man generelt kan svette litt mer når man er litt stresset
  • Det er normalt at man rødmer lettere og svetter lettere i puberteten fordi kjønnshormonene i seg selv er økt da og disse i seg selv øker disse symptomene.

Litt stress skjerper sansene

Hvis man skal snakke i en forsamling eller foran klassen, vil mange grue seg, føle seg stresset og ukomfortabel. Dette kan være ubehagelig, men litt stress kan også være bra. Det kan skjerpe sansene våre og bedre prestasjonen, selv om det er litt ubehagelig. For noen kan derimot slike situasjoner med andre mennesker gi så sterkt ubehag at det blir et hinder i hverdagen. Da kan det utvikle seg til det vi kaller sosial angst eller sosial fobi.

Finn råd og tips her hvis du er nervøs for en prøve, framføring eller eksamen.

Sosial angst eller sosial fobi

Sosial angst er at man over tid plages av sterk redsel i situasjoner der man møter andre mennesker. Redselen er knyttet til at andre kan tenke noe negativt om dem, for eksempel redsel for å si noe feil, oppføre seg rart eller dumme seg ut. Ubehaget er sterkt og kan oppstå i situasjoner der man for eksempel skal snakke foran en forsamling, snakke med en ukjent person eller spise foran andre.

Normalt eller psykisk lidelse?

Når man leser om psykiske lidelser, som for eksempel sosial angst, på internett, kan mange kjenne seg litt igjen i dette. Det er helt vanlig, og trenger ikke bety at man har den lidelsen. Symptomene kan ligne mye på det å være sjenert, som ikke er en lidelse i seg selv.

Hvis noen lurer på om de har sosial angst og ønsker å få vite det med sikkerhet, bør de kontakte helsepersonell. Det finnes også hjelp for dem som strever med dette, så ikke vent for lenge med å snakke med noen hvis det begrenser deg mye i hverdagen. Man kan søke hjelp flere steder, for eksempel hos fastlegen, helsesykepleier på skolen eller Helsestasjon for ungdom.

Hvis man blir nervøs og anspent rundt andre, er dette ofte knyttet til at man får negative tanker. Mange kan for eksempel være redde for at andre tenker negativt om dem, at de ser rare ut eller at de kommer til å gjøre noe dumt eller flaut. Her er linker til noen andre artikler på ung.no med råd og tips til hvordan man selv kan jobbe med slike negative tanker og følelser:

Kaos i hodet og følelser som koker?

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser.

Redd for å dumme deg ut?

Angst og panikkangst.