Spørsmål og svar

Bestilte en pakke, men viste seg å være et abonnement

Jente, 17

Hei. Spurte dere tidligere om hvordan angrerett gjalt i forhold til abbonoment. Fikk et veldig bra svar. Men hva kunne jeg skrevet i en Mail til prowhitening? Jeg bestilte en pakke med tannbleking på 50% til 200 kr, som tydeligvis fulgte med et abbonoment. Plutselig ble jeg trukket 400 kr denne måneden og fant ut det med abbonomentet. Jeg sendte en Mail og spurte om jeg kunne sende det tilbake men de sa at angreretten lun gjalt på den første varen jeg kjøpte men ikke den neste. Hva kan jeg skrive? Jeg har vell angrerett? Er jo ogsp mindreårig så vet ikke hcordan abbonoment fungerer?

Svar

Hei!

Du har vanligvis en angrefrist på 14 dager, dersom du bestiller et produkt via internett, telefon eller andre typer "fjernsalg". Hvis du bestiller en "prøvepakke", hvor det følger med et abonnement på samme produkt, så gjelder angrefristen din kun for selve prøvepakken.

Hadde dette vært et abonnement hvor du får forskjellige produkter hver gang, så ville du fått en angrefrist på 14 dager for hver enkelt pakke.

Så dersom dette er et abonnement, hvor du får samme produkt tilsendt hver gang, så vil dessverre angrefristen bare være 14 dager etter du mottok den første pakken.

Men jeg ser du skriver noe annet, som kan være til hjelp i denne situasjonen:

1. Du sier du ikke fikk noe informasjon om at det faktisk var et abonnement. Når en butikk ikke informerer deg om dette på forhånd, så vil abonnementet være ugyldig. Da kan de i utgangspunktet bare kreve at du kun betaler for den første pakken (som du faktisk bestilte), sletter abonnementet og betaler tilbake det du eventuelt har betalt ekstra.

2. Du sier også at du er mindreårig. Mindreårige har ikke lov til å inngå avtaler om "framtidige betalingsforpliktelser". Dette kan f.eks være å ta opp lån, betale noe med faktura eller starte abonnement. Du kan derfor også bruke dette som et argument for at de skal slette abonnementet og betale tilbake det du evt. har betalt ekstra.

Du kan for eksempel skrive følgende til denne bedriften:

"Jeg ber om at dere sletter abonnementet og betaler tilbake det jeg har betalt i tillegg til den første pakken. Da jeg bestilte pakken, fikk jeg aldri informasjon om at dette var et abonnement. I tillegg er jeg mindreårig, og har med dette ikke lov til å inngå avtale om framtidige betalingsforpliktelser, noe som en abonnementsavtale vil være. På grunn av disse to momentene anser jeg abonnementet som ugyldig."

Lykke til, så håper jeg dette løser seg raskest mulig!



Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 16.11.2023

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål