Lurt inn i et abonnement - hva gjør jeg?
Jente, 17
Hei. Jeg bestilte whitening strips fra prowhitening. Jeg bestilte whitening strips fra prowhitening for en måned siden, og har tydeligvis kjøpt med et abbonoment som kommer automatisk når man kjøpte en pakke på salg. Dette fikk jeg ikke med meg og ble plutselig trukket 400 kr. Nå sier de ag jeg ikke kan swnde tilbake den nye pakken og at jeg ikke har angrerett? Hvorfor har jeg ikke det? itening for en måned siden, og har tydeligvis kjøpt med et abbonoment som kommer automatisk når man kjøpte en pakke på salg. Dette fikk jeg ikke med meg og ble plutselig trukket 400 kr. Nå sier de ag jeg ikke kan swnde tilbake den nye pakken og at jeg ikke har angrerett? Hvorfor har jeg ikke det?
Svar
Hei.
Dersom du mener at du kun har godkjent kjøpet av en pakke til redusert pris, og at Prowhitening har uærlig plassert deg i et abonnement, anbefaler vi sterkt at du sender en skriftlig klage.
Det grunnleggende prinsippet er at mindreårige ikke kan disponere over sine midler eller binde seg juridisk, med mindre annet er spesifikt fastsatt. En mindreårig kan heller ikke pådra seg gjeld, noe som betyr at det ikke er mulig å forplikte seg til fremtidige betalinger eller løpende tjenester, som for eksempel et slikt abonnement.
I klagen bør du tydelig påpeke at du kun samtykket til kjøpet av en pakke og ikke ønsker et abonnement med Prowhitening. Du kan referere til at du er mindreårig og understreke at det ikke fremgår tydelig at det dreier seg om et abonnement. I tillegg kan du uttrykke at hvis de ikke aksepterer dette og ikke sletter deg fra abonnementet innen syv dager, vil du ta saken videre.
Dersom din skriftlige klage ikke blir imøtekommet, har du rett til å ta saken til Forbrukertilsynet for mekling. Siden du er mindreårig, kan du be en av dine foresatte om å registrere saken på dine vegne
Du finner mer informasjon om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 14.11.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål