Spørsmål og svar

Inngått en ugyldig avtale med Samlerhuset - hva gjør jeg?

Gutt, 17

Hei! Jeg har vært tullete nok til å handle på Samlerhuset.no hvor jeg kjøpte en gullmynt til 299kr. Tydeligvis har denne gullmynten (på et veldig uklart hvis) innledet meg i et abbonoment på gullmynter, noe som har ført til at Samlerhuset har sendt meg flere mynter i etterkant uten min innblanding og de har påfølgende sendt mange fakturaer, først nå får jeg vite om dette da jeg blir kontaktet av inkassobyrå som krever penger på deres vegne. Nå det jeg lurer på er er dette lovlig? Må jeg betale over 1000kr til disse trollene? Jeg legger ved en lenke til mynten så dere kan se hvor utydelig det er, hvis ikke kan jeg si at alt som står som kan indikere til en abbonoment er en liten grå knapp som heter samling, først når man trykker på denne får man info om at man innleder en kjøpsavtale ved kjøp av mynten, ellers står det bare, "en mynt for kun 299kr". Tusen takk for svar!!!

Svar

Hei.

Siden du er under 18 år, er avtalen ugyldig. En mindreårig har ikke rett til å påta seg gjeld. Dette betyr at du ikke kan binde deg til fremtidige betalingsforpliktelser eller løpende ytelser, som for eksempel et abonnement. Å kjøpe varer på kreditt eller avbetaling fra en nettbutikk vil også innebære gjeldsforpliktelser.

Jeg anbefaler at du sender en skriftlig klage der du argumenterer for at selskapet først og fremst driver med villedende markedsføring, spesielt hvis det ikke tydelig fremgår at det dreier seg om et abonnement man samtykker til. Deretter kan du påpeke at handelen ikke er rettslig gyldig, og at de skal slette alle forhold knyttet til deg. Du kan legge til at dersom de ikke skriftlig gir beskjed innen 7 dager om at alle fakturaer slettes, vil du ta saken videre.

Du kan sende samme klage til inkassoselskapet og be de fryse saken til den er avgjort.

Hvis du ikke får en positiv respons på klagen, kan en av dine foresatte ta saken videre på dine vegne hos Forbrukertilsynet for gratis mekling. Du kan kese mer om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 14.12.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål