Spørsmål og svar

Kiwi har tatt betalt for 70 gr. smågodt når det kun var 20 gr.

Jente, 14

Hei! jeg kjøpte smågodt på kiwi i dag. Jeg hadde fått 3kr av en venninne så jeg tenkte at hege bare kunne kjøpe litt smågodt siden jeg ikke ønsket å bruke nie penger. Jeg kjøpte en salt lakris hodeskalle og tre skittels. En gang før for ikke lenge siden kjøpte jeg kun en salt lakris hode skalle og det ble 2kr denne gangen ble det 12kr til sammen. Jeg skjønte ikke hvordan dette var mulig og spurte han i kassa igjen om han var sikker på at det var riktig pris da svarte han bare ja. Jeg måtte spørre om kviteringen og da sto det at jeg hadde kjøpt 70gr godteri, men så gikk heg hjem og veide det selv og da ble det 20gr!!? Etter litt fant jeg ut at det egentlig skulle kostet 3kr men jeg måtte betale 12kr. Jeg skjønner at dette høres overdramatisk ut og det er jeg enig i for 9kr er ikke så mye. Men jeg ble bare veldig irritert og hvertfall når han i kassa åpenbart måtte skjønne at det hadde skjedd noe feil. Jeg tipper han har presset ned godteriet. Er det noe jeg kan gjøre nå. Har bider v det

Svar

Hei.

Dette var leit å høre at den næringsdrivende ikke er ærlig med kunden sin. Du burde ha klaget med en gang du oppdaget avviket og burde følge opp med en skriftlig klage.

Dersom du ikke klager ummidelbart etter, blir det vanskelig å bevise at butikken ikke har veid riktig. Kanskje du kunne ta et bilde da du veide det selv.

Jeg anbefaler at du sender en skriftlig klage til butikken uansett du ikke kan bevise din påstand. Det vil kanskje få ledelsen til å snakke med medarbeiderne i butikken og eventuell sjekke vekten som ble brukt, da unngår vi at det samme skjer for andre.

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 23.8.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål