Spørsmål og svar

Har handlet på sellevi.com men ikke fått varer - hva gjør jeg?

Gutt, 16

Hei, jeg kjøpte en vare på sellevi.com for 450kr. Det sto at du vil få en e-post med Sporingskode men jeg har ikke fot dette. Jeg har prøvde å ta kontakt med nettsiden men for ikke noe svar. I går så Jeg at nettsiden var vekke. Jeg kjøpte med visa/ debitkard og brukte Apple pay for check out. Hva gjør jeg nå? Kan jeg få penge? Må jeg stenge kortet?

Svar

Hei Gutt 16 år.

Det høres ut som du har vært offer for svindel. Her er noen trinn du kan vurdere å ta:

Sjekk betalingsleverandøren din
Først og fremst, kontakt banken din eller betalingsleverandøren (Visa eller Apple Pay) for å rapportere situasjonen. De kan hjelpe deg med å undersøke transaksjonen og muligens tilbakeføre beløpet til deg hvis kjøpet ble gjort under tvilsomme omstendigheter.

Søk refusjon
Du kan også kontakte selve sellevi.com skriftlig for å be om refusjon. Selv om nettstedet nå ser ut til å være borte, kan det være andre måter å komme i kontakt med dem, for eksempel gjennom deres kundeservice-e-post eller telefonnummer hvis de har det oppført andre steder.

Legg en anmeldelse på Trustpilot
Dersom du vil advare andre, kan du legge en anmeldelse på: Anmeldelser av Sellevi | Les kundenes anmeldelser av sellevi.com (trustpilot.com)

Anmeld
Du kan vurdere å anmelde saken til politiet hvis du mistenker svindel eller bedrageri. Det kan være nyttig å samle all relevant dokumentasjon og informasjon om transaksjonen før du kontakter politiet, slik at de kan undersøke saken grundig.

Trygg handel
Forbrukerrådet har utarbeidet en veiledning om hvordan du kan verifisere om en nettside er pålitelig. Det er verdt å ta seg tid til å lese denne grundig: Netthandel – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 10.5.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål