Spørsmål og svar

Er blitt svindlet på snapchat- har ikke mottatt jakken jeg kjøpte

Gutt, 13

Jeg kjøpte en jakke av en kar på . Hsnapchatan sa han shippa den til meg, men det har gått 3 uker så jeg tror jeg ble scammet. Er det noe jeg fortsatt kan gjøre for å få pengene tilbake. Jeg kjøpte gjennom vipps

Svar

Hei Gutt 13 år.

Det er kjedelig å oppleve dette, men det finnes noen steg du kan ta for å forsøke å få pengene tilbake:

Kontakt personen igjen

  • Send en melding til selgeren og forklar situasjonen. Be om sporingsinformasjon for pakken. Si at du kommer til å ta saken videre dersom du ikke får positiv svar.
  • Hvis vedkommende ikke svarer eller gir uklare svar, er det en indikasjon på at du kan ha blitt svindlet.

Bruk Vipps' kundeservice

  • Kontakt Vipps' kundeservice og forklar situasjonen. Selv om Vipps i utgangspunktet fungerer som en betalingsformidler og ikke tilbyr kjøperbeskyttelse, kan de noen ganger hjelpe med å spore transaksjonen eller gi råd om hva du kan gjøre videre.
  • Oppgi all informasjon du har om transaksjonen (dato, beløp, navn på mottaker).

Ta saken videre til Forbrukertilsynet

  • Dersom du kjenner navnet på motparten, kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet som tilbyr mekling. Husk at meklingen er basert på frivillighet.
  • Siden du er under 18 år kan du be en av dine foresatte om ta saken videre på dine vegne.

Rapporter til politiet

  • Hvis du mistenker svindel, kan du anmelde saken til politiet. Dette er spesielt viktig hvis beløpet er betydelig.
  • Ta vare på all dokumentasjon, som samtaler med selgeren, kvitteringer fra Vipps, og eventuelle skjermbilder av avtalen.

Forebygging fremover

  • Når du handler fra privatpersoner, vurder å bruke tjenester som tilbyr kjøperbeskyttelse, som Finn.no’s betalingsløsning eller tjenester med escrow-funksjon (pengene holdes til varen er mottatt).

Håper dette hjelper deg videre!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 9.12.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål