Føler meg utilstrekkelig på jobb og får negative kommentarer av kundene.
Jente, 20
Hei. Jeg har jobbet i en butikk i snart et år nå, og sliter veldig psykisk. Da jeg startet for et år siden hadde jeg aldri jobbet i butikk før, så det var mye nytt å lære og sette seg inn i. Gjennom hele året har jeg nesten hver gang på jobb fått ufine kommentarer på at jeg er dum, ikke burde jobbe der, at jeg ikke hilser på kunder (noe jeg gjør i 99% av tilfellene) og at det er en skam at jeg står i butikken alene. Jeg synes det er veldig vanskelig, fordi jeg har tatt flere samtaler med butikksjef angående at jeg føler at kunnskapene mine ikke strekker til kundenes forventninger, og at kommenterer jeg får fra kunder går inn på meg og fester seg. Det har ikke hjulpet med de samtalene, og jeg tenker på de negative og vonde kommentarene jeg får hver dag, nesten hele tiden. Jeg gruer meg alltid til å gå på jobb, særlig til å stå alene i butikk, men jeg er nødt til å ha en inntekt siden jeg er student. Aner ikke hva jeg skal gjøre, det skader veldig på psyken min å ha det sånn. Mvh
Svar
Hei,
Det er helt forståelig at du kjenner ubehag ved å føle deg utilstrekkelig på jobb og i tillegg få negative kommentarer av kunder. Din arbeidsgiver har en plikt til å sørge for at du får den opplæringen, øvelsen og instruksjonen du trenger for å kunne mestre arbeidsoppgavene dine.
Formålet med opplæring på arbeidsplassen er:
- å gjøre deg i stand til å utføre arbeidet på en måte som reduserer risiko og belastninger i arbeidet.
- å sørge for at du mestrer arbeidet slik at du opplever jobben som helsefremmende og meningsfylt
- å bidra til å forhindre arbeidsulykker, skader og sykdom samt fremme produktivitet.
Å gi tilstrekkelig opplæring er også en vinn-vinnsituasjon for arbeidsgiver: tilfredse kundene er god reklame for butikken, ansatte som er trygge i jobben er mer produktive og dyktige ansatte som trives vil ikke så fort søke seg bort til en annen jobb. Det er altså også i arbeidsgiver sin fordel at du får god nok opplæring.
En annen plikt din arbeidsgiver har etter loven er å sørge for at du ikke blir utsatt for krenkende, ydmykende, skremmende, nedverdigende adferd fra kunder. Se arbeidsmiljøloven § 4-3. Her står det at arbeidsgiver skal organisere, tilrettelegge og lede arbeidet slik at arbeidstaker ikke utsettes for trakassering og annen utilbørlig opptreden.
Slik du beskriver situasjonen har du et dårlig psykososialt arbeidsmiljø på grunn av mangelfull opplæring. Hvis det ikke hjelper å ta dette opp med arbeidsgiver og du får ikke mer og bedre opplæring, kan du tipse Arbeidstilsynet om dette.
Relevante lenker:
Arbeidsmiljøloven: https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven
Vår temaside om psykososialt arbeidsmiljø:
https://www.arbeidstilsynet.no/tema/psykososialt-arbeidsmiljo/
Vår temaside om trakassering:
https://www.arbeidstilsynet.no/tema/trakassering/
Tips Arbeidstilsynet om mangelfull opplæring og trakassering:
https://tips.arbeidstilsynet.no/
Med hilsen Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med ung.no
(Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe Arbeidstilsynet på tlf: 73 19 97 00)
Besvart: 24.8.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål