Spørsmål og svar

Skal ekstra arbeidstid være lønnet?

Jente, 19

Hei! Jeg jobber i en ganske kjent dagligvarekjede, men butikkene drives av egne kjøpmenn som er eier og drifter butikken med egne ansatte. Butikken jeg jobber i sin åpningstid er 07-23, og dermed blir jeg for eksempel satt opp for eksempel 07-12 eller 18-23, men da må jeg komme på å jobb å starte å jobbe 06:45 eller jobbe til 23:15 (det kommer veldig an på hvor mange kunder det er før stenging (23:05-23:15). Greien er at vi får ikke betalt for disse ekstra minuttene og nå som jeg har jobbet der et år har det blitt ganske mye «gratis arbeid». Dette sier sjefen at han tar igjen for oss med en 5 minutters kaffepause HVIS man har morgen vakt mandag til fredag (ikke for de som jobber lørdag) + at vi får julegave og julebord med gratis drikke osv, er dette greit? I tillegg så er det også en del som for eksempel blir satt opp til å jobbe til kl 23 også må de begynne kl 07 dagen etter, men slik jeg har forstått det så skal det være 11 timer mellom, stemmer dette?

Svar

Hei!

Takk for at du tok kontakt med Arbeidstilsynet.

Dersom arbeidsgiver pålegger deg arbeidsoppgaver før eller etter oppsatt arbeidstid, regnes denne tiden som arbeidstid etter arbeidsmiljøloven § 10-1, fordi du da står til arbeidsgivers disposisjon.

Dette utløser to spørsmål:

1. Skal den ekstra arbeidstiden være lønnet?

Dette sier ikke loven noe om. Du jobber i butikk, som er en bransje uten lovbestemt minstelønn. Derfor er det viktig å sjekke hva arbeidsavtalen din, eventuelt en tariffavtale dere følger, sier om dette. Står det der at deler av arbeidstiden din er ulønnet? For eksempel ved ekstraarbeid og tiden etter stengetid?

Står det ingenting i arbeidsavtalen din om at deler av arbeidstiden din er ulønnet? Da kan du bruke følgende resonnement for å kreve lønn:

  1. Arbeidsmiljøloven § 10-1 definerer det å utføre pålagte arbeidsoppgaver som arbeidstid.

  2. Min arbeidsavtale gir meg rett til lønn for all arbeidstid. Derfor mener jeg at jeg har krav på lønn også for arbeidstid etter butikkens stengetid.

Nekter arbeidsgiver å lønne deg i tråd med arbeidsavtalen din? Da kan du kreve inn det du mener at du mangler. Her finner du en oppskrift på hvordan du kan kreve inn lønn.

Trenger du hjelp til å kreve inn utestående lønn? Da kan du ta kontakt med fagforeningen din (hvis du er medlem) eller Ung rettshjelp - et gratis tilbud til alle under 25 år.

2. Regnes tiden etter stengetid som overtid?

Overtid er som hovedregel arbeid utover 9 timer per dag og 40 timer per uke. Ved overtid har du rett på minst 40 % overtidstillegg.

Jobber du mer enn avtalt, men ikke utover 9 timer/dag eller 40 timer/uke? Da kalles dette merarbeid. Merarbeid gir ikke rett til ekstra betaling etter loven. Det må i så fall følge av din arbeidsavtale eller gjeldende tariffavtale.

Men for både merarbeid og overtid gjelder: det er kun tillatt når det er et særlig og tidsavgrenset behov for det. Altså skal det skje unntaksvis, og ikke regelmessig. Hvis arbeidsgiver vet at du/dere alltid må jobbe mer enn oppsatt arbeidstid, skal dette tas med i vaktplanen.

Pålegges du som regel ekstraarbeid, og ikke unntaksvis? Og hjelper det ikke å ta dette opp med med arbeidsgiver? Da kan du tipse Arbeidstilsynet her: Tips oss - Arbeidstilsynet (du kan være anonym hvis du ønsker).

Har jeg krav på 11 timers arbeidsfri mellom to vakter?

Arbeidsmiljøloven har regler om daglig og ukentlig arbeidsfri. Dette er for å sikre at arbeidstakere får nok hvile og fritid.

Arbeidstakere har krav på minst:

  • 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer

  • 35 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 7 dager

Det er altså riktig at det, som hovedregel, skal være 11 timer sammenhengende arbeidsfri mellom to vakter. Men, loven åpner for at det i virksomheter som er bundet av tariffavtale, kan gjøres avtale mellom arbeidsgiver og tillitsvalgt om 8 timer arbeidsfri mellom to vakter. Du kan lese bestemmelsen her: Arbeidsmiljøloven – aml

Hilsen Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no

Vær oppmerksom på at vårt svar kun er veiledende. For å gi deg et best mulig svar bruker vi ofte kunstig intelligens som støtte. Spørsmålene dine blir alltid lest av mennesker, og svaret kvalitetssikres av fagpersoner. Du får altså svar fra mennesker – med litt hjelp av teknologi.

Besvart: 23.12.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål