Spørsmål og svar

Jeg griner lett, og har utflod. Er jeg i puberteten?

Jente, 13

Jeg griner veldig lett, jeg har hatt utflod, jeg er mindre usikker på meg selv. Er jeg i puberteten?

Hei,

Ja, det høres ut som du er i puberteten.

Utflod er et ganske sikkert tegn på at puberteten er i gang og at du får mensen etterhvert. Samtidig så er humørsvingninger og sterke følelser typiske tegn på puberteten. Det er fordi du har ganske mange hormoner som er i sving i kroppen som skaper disse endringene i kroppen på kort tid.

Puberteten kan på mange måter være ganske trøblete, men også ganske så fin. Tenk at kroppen din er på vei til å bli en voksen kropp, det er jo ganske kult.

Ta vare på deg selv, vær snill med kroppen din. Spis og sov nok, vær i aktivitet og gjør mer av det du liker å gjøre :) Blir det vanskelige dager så snakk med noen om det, det gjør det ofte litt lettere å bære enn å være alene om det. Helsesykepleier på skolen er en du kan snakke om pubertet med.

Ønsker deg alt godt, og lykke til,

hilsen helsesykepleieren.

Besvart: 1.9.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål