Har sendt selvmordsmelding til min behandler og ikke fått svar.
Jente, 19
Hei. Jeg har det veldig vondt. På onsdagskveld så sendte jeg en selvmordsmelding på jobbtelefonen til min behandlet på dps. Jeg hadde da jeg sendte den meldingen planer om å ta selvmord, men jeg klarte ikke gjennomføre forsøket. Jeg har ikke fått noe svar fra min behandler på selvmordsmeldingen. Hun var innom journalen på torsdagsmorgen, men prøvde ikke å ringe meg eller sende en melding for å høre hvordan det gikk med meg. Jeg føler at hun hater meg, misliker meg og ønsker at jeg skal dø.
Svar
Hei du!
Så vondt å høre at du har det så vanskelig at du har hatt tanker om å ta ditt eget liv.
Det som er helt sikkert er at din behandler ikke ønsker at du skal dø. Det er veldig vondt for behandlere å miste de man har behandlingsansvar for. Det er også svært vondt for alle andre som er glad i deg - så du må ikke sette deg selv i fare. Det er mulig å få det bedre selv om det ikke kjennes sånn når man er helt på bånn.
Behandleren din hater deg heller ikke. Det høres ut som du føler deg veldig sviktet (kanskje avvist?) ettersom behandleren ikke har svart på meldingen som du har sendt og at det dermed dukker opp et "forsvar" i deg som forsøker å beskytte deg gjennom å si at hun sikkert hater deg. Det er klart at det er sårbart å sende ut et slikt budskap og så har du ønsket at hun skal ta kontakt og så har hun ikke gjort det. Da kan det bli lett å tenke de verste tankene fordi man blir så såret og lei seg når man allerede har det helt forferdelig.
Verken du eller jeg vet hva din behandler har tenkt angående meldingen og om hun har lest den og hvordan hun eventuelt har tolket det som stod der. Vi vet ikke hva hun har vært opptatt med, om hun er på jobb som vanlig eller om hun har fri/kurs eller lignende. Det er ikke slik at man er garantert at noen ser en melding og har anledning til å respondere på den selv om innholdet er alvorlig. Det er også slik at man gjerne vurderer slike meldinger forskjellig - det kan bli oppfattet som rop om hjelp og det kan bli vurdert som overhengende fare og det kan bli oppfattet på andre måter også.
Jeg vet heller ikke om du og din behandler har laget en slags plan eller avtale for hvordan kommunikasjonen mellom dere skal være. Kanskje ønsker din behandler å heller snakke med deg om selvmordsmeldingen i neste time ansikt til ansikt heller enn å sende melding. Det er mye man ikke får sagt skriflig som er mer nyttig å få snakke om når man møtes på ekte. Så jeg ville tatt opp med behandleren hvordan det manglende svaret var for deg i neste time slik at du får snakket med henne både om dine selvmordstanker og følelser rundt det og også dine følelser knyttet til at hun ikke har svart.
Det er slik at dersom man trenger akutt hjelp med en gang som ikke kan vente så må man ta kontakt med legevakt heller enn DPS, DPS er ikke døgnåpent og har ikke akuttfunksjon på samme måte som legevakt. Trenger du hjelp på nytt kan du ringe 116 117 uansett hvor du er i landet. Det er spesielt viktig at du gjør dette dersom du får planer om å ta ditt eget liv. Da trenger du å bli ivaretatt med en gang og da er legevakt rett instans.
Ønsker deg alt godt og håper du snart får det bedre. Husk at ingen vonde tanker, følelser og situasjoner varer evig. Slik som du har det på det vanskeligste skal du ikke ha det for alltid.
Med god hilsen fra psykologen
Besvart: 7.8.2022
Oppdatert: 7.8.2022
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål


