Spørsmål og svar

Sliter med tankekjør, gråter i timevis, får ikke sove eller spise

Jente, 18

Jeg har det ikke bra, men vet ikke hvorfor. Er så lei meg hele tiden, og kan gråte mange timer i strekk uten å stoppe og det er sånn hver dag. Har bare en vond følelse inni meg og har bare lyst til å gråte og være alene. Om kvelden gruer jeg meg til å våkne igjen, og får ikke sove, klarer ikke spise, og klarer ikke være noen steder, ikke hjemme heller, fordi jeg bare vil være alene og ha det helt stille rundt meg. Jeg har så mye tankekjør og klarer ikke stoppe det. Har ikke hatt venner siden barneskolen, og er så alene at jeg føler jeg ikke har verdi sånn som andre. Føler vennene jeg hadde før bare har glemt meg, og er redd for å aldri få venner igjen. Jeg klarer ikke stå opp av sengen nesten fordi jeg bare syns alt er vondt. Det gjør enda mer vondt når jeg ser hvor bra søsknene mine har det, og hvor mange venner de har, som de har med hjem, og overnatter hos. Jeg lurer bare på hva som er feil med meg siden jeg er helt alene, og er det normalt å gråte i mange timer hver dag?

Hei,

Så vondt høre hvor vanskelig du har det. Dette har pågått over lang tid og påvirker deg veldig mye i hverdagen din. Du lurer på om det er normalt å gråte så mye som du gjør og svaret på det er ja. Det er normalt å gråte så mye når man har det så vanskelig som du har det nå.

Når du har et så voldsomt tankekjør, gråter i timevis hver dag, og verken klarer å sove eller spise, kan dette være tydelig tegn på en depresjon.

Du skriver at du ikke har hatt venner siden barneskolen og at du får følelsen av å ikke være like mye verdt som de andre. Det er utrolig tungt å oppleve å være ensom, men husk at din verdi som menneske ikke styres av hvor mange venner du har.

Det at du frykter hvordan ting vil være i fremtiden er forståelig når du har hatt det sånn så lenge. Men husk at den frykten du kjenner på ikke er fasit på hvordan ting kommer til å bli. Det er fullt mulig å starte på nytt og finne dine mennesker. Når du er så langt nede, er det viktig å skille mellom hva som er tunge følelser og hva som er fakta.

En depresjon kjennetegnes av at man har vært nedtrykt eller lite interessert i livet rundt seg nesten hver dag i minst to uker. Man kjenner at man har mindre energi og at man ikke blir like glad av aktiviteter man vanligvis liker. En merker gjerne også andre symptomer som søvnvansker, endret matlyst, skyldfølelse, negative tanker, selvmordstanker, rastløshet og tap av konsentrasjon. Mange ungdommer kjenner også mye irritasjon.

Depresjon arter seg veldig forskjellig fra person til person, men kjernesymptomene er nedstemthet og redusert interesse for ting man tidligere interesserte seg for.

Det finnes mange ting som hjelper godt mot depresjon og mange opplever å bli helt friske med god hjelp. Ofte er den beste hjelpen en kombinasjon av god støtte og hjelp fra de rundt deg (foreldre og skole), grep du selv kan gjøre og profesjonell hjelp fra fagfolk.

Et fint sted å begynner er hos fastlegen din eller ved Helsestasjon for ungdom. Fastlegen kan vurdere situasjonen og passe på at dere kommer i kontakt med riktig instans for videre oppfølging. Det kan også hende at det kan være nødvendig å ta blodprøver for å sjekke vitaminstatus. Slik at vi er sikre på at ikke mangel på viktige vitaminer bidrar til at du føler deg slik du gjør. Fastlegen kan også henvise deg videre til DPS for utredning og behandling dersom fastlegen mener det er riktig. På Helsestasjon for ungdom jobber det flinke fagfolk som kan hjelpe deg med å forstå og håndtere det du strever med på en bedre måte. Under finner du en funksjon som gjør at du enkelt kan finne din nærmeste helsestasjon.

Når alt kjennes ut som et ork kan det være viktig at du fokuserer på atferdsaktivering. Det vil si å øke deltakelse i meningsfylte aktiviteter. Prøv å kartlegge aktiviteter som kan gi deg energi og forsøk å gjøre flere aktiviteter som gir energi enn aktiviteter som tapper for energi i løpet av en dag. Ofte trengs det mye støtte og motivasjon fra familie for gjennomføring av dette, men det hjelper.

Andre ting som du kan gjøre selv og som vi vet at hjelper godt på humør og depresjon er:

  • Fysisk aktivitet. Helst trening 3 ganger i uken. Noen studier viser at fysisk aktivitet kan være for noen være like effektivt som medisiner (antidepressiva).
  • Nok søvn (8-10 hver natt)
  • Sunn, variert og næringsrik mat.
  • Sosial kontakt

Jeg vet at alt dette kan kjennes overveldende og lite lystbetont ut nå - det er en del av depresjonen. Men dersom du klarer å komme igang med dette vil du merke at det blir bedre for deg. Sett deg enkle og oppnåelige mål.

Du kan også sjekke ut selvhjelperen. Som hjelper deg med å lære mer om din mentale helse og hvordan du kan få det bedre.

Jeg sender deg mange gode tanker og ønsker deg masse lykke til videre.

Skriv gjerne til oss igjen.

Med vennlig hilsen psykolog

Besvart: 25.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål