Lurer på om jeg kan være deprimert og skjønner ikke hva jeg bør gjøre?
Jente, 17
Hei. I over et år har jeg slitt med å gjøre helt vanlige ting. Jeg klarer ofte ikke dusje, pusse tenner, rydde, svare på meldinger, gjøre lekser eller trene, selv om jeg vet det er viktig- det blir bare verre jo lengre tid det går. Jeg har sluttet å orke judo selv om jeg elsker det. Det er så forferdelig irriterende fordi jeg prøver men det går faktisk ikke an, jeg føler meg så jævlig lat. Jeg tror kanskje det kan være depresjon, fordi jeg snakket med en venninne som sliter med det (pga ADHD) og hun sa at det muligens kunne være saken. Men jeg har liksom ikke godt nok forhold til foreldrene mine til å nevne det til dem - føler meg heller ikke komfortabel nok. Hva burde jeg gjøre? Hva tror du det kan være?
Hei,
Jeg hører at du ikke har det noe godt nå. Det er mange ting som er krevende for deg og du er usikker hva dette er og hva du skal gjøre videre. Jeg blir glad for at du tar kontakt med oss som jobber i ung.no og håper svaret mitt kan hjelpe deg.
Jeg kan dessverre ikke stille noen diagnoser her, men det du beskriver kan tyde på depresjon.
En depresjon kjennetegnes av at man har vært nedtrykt eller lite interessert i livet rundt seg nesten hver dag i minst to uker. Man kjenner at man har mindre energi og at man ikke blir like glad av aktiviteter man vanligvis liker. En merker gjerne også andre symptomer som søvnvansker, endret matlyst, skyldfølelse, negative tanker, selvmordstanker, rastløshet og tap av konsentrasjon. Mange ungdommer kjenner også mye irritasjon.
Depresjon arter seg veldig forskjellig fra person til person, men kjernesymptomene er nedstemthet og redusert interesse for ting man tidligere interesserte seg for.
Det finnes mange ting som hjelper godt mot depresjon og mange opplever å bli helt friske med god hjelp. Ofte er den beste hjelpen en kombinasjon av god støtte og hjelp fra de rundt deg (foreldre, venner, skole), grep du selv kan gjøre og profesjonell hjelp fra fagfolk.
Det er leit å høre at du opplever at du ikke har et godt nok forhold til foreldrene dine til at du kan snakke med de om dette. Det er viktig å ha god støtte og hjelp rundt seg når man har det vanskelig. Kan det også tenkes at hvordan du tenker om forholdet til foreldrene dine påvirkes av hvordan du har det nå? En depresjon og tunge perioder påvirker nesten alltid hvordan vi oppfatter verden og menneskene rundt oss. Når hjernen er overbelastet med mørke tanker, endrer det filteret vi ser relasjonene våre gjennom. Du kan lettere tro at foreldrene dine er kritiske eller likegyldige, selv om de kanskje bare oppfører seg som vanlig. Depresjon gir ofte en følelse av tomhet, som gjør at du føler deg mindre knyttet til foreldrene dine enn du egentlig er. Depresjonen stjeler energien din, noe som gjør at du isolerer deg og dermed opplever forholdet som dårligere. Du kan føle at du er en belastning for dem, noe som skaper en kunstig barriere mot å ta kontakt eller åpne deg.
Kanskje det kunne hjulpet å skrive ned det du ønsker at foreldrene din skal forstå. Nedskrevne ord er potente og kan leses om og om igjen.
Videre blir det viktig at du tar kontakt med fagpersoner som kan hjelpe. Et fint sted å begynner er hos fastlegen din eller ved Helsestasjon for ungdom. Fastlegen kan vurdere situasjonen og passe på at dere kommer i kontakt med riktig instans for videre oppfølging. Det kan også hende at det kan være nødvendig å ta blodprøver for å sjekke vitaminstatus. Slik at vi er sikre på at ikke mangel på viktige vitaminer bidrar til at du føler deg slik du gjør. Fastlegen kan også henvise deg videre til Barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikk (BUP) for utredning og behandling dersom fastlegen mener det er riktig. Du kan lese mer om BUP i artikkelen nedenfor. På Helsestasjon for ungdom jobber det flinke fagfolk som kan hjelpe deg med å forstå og håndtere det du strever med på en bedre måte. Under finner du en funksjon som gjør at du enkelt kan finne din nærmeste helsestasjon.
Når alt kjennes ut som et ork kan det være viktig at du fokuserer på atferdsaktivering. Det vil si å øke deltakelse i meningsfylte aktiviteter. Prøv å kartlegge aktiviteter som kan gi deg energi og forsøk å gjøre flere aktiviteter som gir energi enn aktiviteter som tapper for energi i løpet av en dag. Ofte trengs det mye støtte og motivasjon fra familie og venner for gjennomføring av dette, men det hjelper.
Andre ting som du kan gjøre selv og som vi vet at hjelper godt på humør og depresjon er:
- Fysisk aktivitet. Helst trening 3 ganger i uken. Noen studier viser at fysisk aktivitet kan være for noen være like effektivt som medisiner (antidepressiva).
- Nok søvn (8-10 hver natt)
- Sunn, variert og næringsrik mat.
- Sosial kontakt med venner og familie
Jeg vet at alt dette kan kjennes overveldende og lite lystbetont ut nå - det er en del av depresjonen. Men dersom du klarer å komme igang med dette vil du merke at det blir bedre for deg. Sett deg enkle og oppnåelige mål.
Du kan også sjekke ut selvhjelperen. Som hjelper deg med å lære mer om din mentale helse og hvordan du kan få det bedre.
Jeg sender deg mange gode tanker og ønsker deg masse lykke til videre.
Skriv gjerne til oss igjen.
Med vennlig hilsen psykolog
Besvart: 27.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

