Er du mørkredd?

De aller fleste har opplevd å kjenne seg utrygg i mørket. Det er vanlig å være mørkredd. Hvorfor er det sånn, og hva kan du gjøre?

Mørkt soverom på natta (colourbox.com)
KONTROLL: Det ligg i mørket sin natur at når det blir mørkt så er det vanskeligare å halde oversikt. Mange føler dei da mister kontrollen, og opplever det som skummelt.

Det er menneskelig å ønske å ha kontroll. Vi menneske blir mange ganger utrygge eller føler oss trua dersom vi ikke opplever å ha kontroll over det som skjer rundt oss.

Det ligger i mørkets natur at det blir vanskeligere å holde oversikt. For noen kan dette oppleves som ubehagelig eller skummelt.

Hvordan få det betre?

Det finnes god hjelpe mot all angst, bekymring og fobier. Her er noen tips til hva du kan gjøre.

Døgnrytme. Prøv å få så god døgnrytme som mulig slik at du ikke ligger unødvendig våken i senga. Dersom du ligger våken gir dette mer rom for bekymringstanker.

I tillegg vil fantasien gjøre tankane skumlere. Dette gjelder både for voksne og barn.

Utforsk tankene dine. Finn ut om det kun er mørket du er redd for, eller om det er mer komplisert.

Still deg selv spørsmål som: Hva er jeg redd for skal skje? Er det sannsynlig at dette skjer? Hva er det som gjør meg utrygg? Er dette egentlig bare fantasi? Er det nødvendig å bekymre seg?

Det kan være lettere å utforske disse tankene når du ikke allerede er redd og aktivert. Prøv heller å utforske tankene når det er lyst og du har det bra.

Gradvis eksponering: Øv deg på å stegvis oppsøke det du er redd for.

Dersom du er redd for mørket kan du utfordre deg selv. Først kan du prøve å være i et mørkt rom på dagen. Deretter kan du sove i et mørkt rom, og gå en kort eller lang tur når det er mørkt.

Eksponering handler om å få nye erfaringer. Da vil ikke tankene og frykten for hva som kan skje hindre deg i å prøve det ut på ekte.

Mange barn er mørkredde

Å være mørkredd som barn er veldig vanlig. Rundt 29% av alle barn forteller at de er mørkredde. Dette kan det være flere årsaker til.

Barn har mindre evne til å skille mellom fantasi og virkelighet, enn det voksne har.

Barn kan f.eks. bli redde for at det skal være monster under senga eller at det er spøkelser i skapet.

De fleste eldre barn vet godt at dette ikke er noe å være redd for, fordi de forstår at dette bare er fantasi.

Det er også vanleg at barn synes det er skummelt å være alene. De kan kjenne på det som kalles seperasjonsangst. Kort forklart er det angst for å være vekk fra foreldrene sine. Dette er skumlere når det er mørkt på rommet og ute.

Noen barn kan være så redde for mørket at det lager store problemer for dem. Men de aller fleste vokser dette av seg.

Skrevet av psykolog Karen Fadnes Brattebø

Sist oppdatert: 10.02.2021

Offentlig og kvalitetssikret
Mørkt soverom på natta (colourbox.com)
KONTROLL: Det ligg i mørket sin natur at når det blir mørkt så er det vanskeligare å halde oversikt. Mange føler dei da mister kontrollen, og opplever det som skummelt.

Fakta

Hvor kan jeg få hjelp?


Dersom du opplever å være mørkredd eller engster deg for andre ting i så stor grad at det hindrar deg i å leve det livet du ønsker, kan det være lurt å kontakte noen for å få hjelp til å sortere i disse tankene. Du kan snakke med:


Helsesykepleier

Helsestasjon for ungdom

Fastlegen din

Fikk du svar på det du lurte på?
Aktuelt

10 tips for et godt forhold

Noe av det hyggeligste i verden er å ha kjæreste, men det er ikke alltid lett. Hvordan opprettholder du og pleier et godt forhold?

Kjærestepar sitter på kaia i Oslo (foto: Tine Poppe / bufdir.no)

Hva er BUP?

På BUP får du hjelp når du har det litt ekstra vanskelig. Du får selv være med å bestemme hvordan du får hjelp som passer deg.

Jente prater med en psykolog (colourbox.com)

HPV-virus og HPV-vaksine

HPV-virus er den desidert vanligste kjønnssykdommen i verden, antagelig fordi kondom ikke gir fullstendig beskyttelse. Det finnes en effektiv vaksine alle unge i dag får tilbud om. I denne artikkelen kan du finne svar på dine spørsmål om HPV.

Vaksine i armen (icolourbox.com)