Er du mørkredd?

Å være mørkredd er ikke uvanlig, men frykten kommer kanskje av noe annet enn det du tror. Heldigvis finnes det hjelp og teknikker du kan teste for å bli kvitt problemet.

Sist oppdatert: 08.09.2022 Av: Psykologen, ung.no

Mørk silhuett av en ung person mot nattehimmelen.
KONTROLLBEHOV: Å være redd for mørket handler ofte om frykt for noe helt annet. (Foto: brenoanp / Pexels)

Mange av oss har helt sikkert opplevd å være mørkredde da vi var barn. Men når vi blir større, kan frykten for monstre under senga gå over i en mer sammensatt type frykt.

Hvorfor er noen ungdom og voksne mørkredde?

Når det blir mørkt, blir det naturlig nok vanskeligere å ha oversikt over verden rundt oss. Det blir vanskeligere å legge merke til endringer som skjer i miljøet vi lever i, og vi kan oppleve at vi ikke har samme kontroll som i dagslys. For noen fører dette til en følelse av utrygghet, ubehag og frykt.

Siden de fleste ungdom og voksne vet at det ikke er noe farlig med mørket i seg selv, kan det ofte være andre grunner som ligger bak når vi blir mørkredde.

Andre frykter forsterkes av mørket

Kanskje handler det mer om frykten for å være alene, for å bli ranet eller for å bli utsatt for annen type vold eller overgrep. Slike tanker og frykter blir gjerne forsterket så fort vi føler oss utrygge og ute av kontroll, som for eksempel i mørket.

I tillegg kan de som strever mye med angst og bekymringer bli redde for sin egen reaksjon. Ser du deg over skuldrene hele tiden, lytter til hver minste lyd og gjør deg klar til å forsvare deg mot mulige farer rundt neste sving, kan du bli så «på vakt» at du skremmer deg selv mer enn noe annet.

Hvordan bli mindre mørkredd?

Det finnes god hjelp for all angst, bekymring og fobier (frykt for ting som ikke nødvendigvis er farlige). For å hjelpe deg selv og bli mindre mørkredd kan du prøve følgende:

  • Ha en fast og god døgnrytme
    En så god døgnrytme som mulig, gjør at du ikke ligger unødvendig våken i sengen. Dersom du ligger våken, gir dette mer rom for bekymringstanker og fantasien får løpe løpsk og tankene blir ofte skumlere. Dette gjelder både for ungdom og voksne.
  • Utforsk tankene dine på dagtid
    Finn ut om du kun er redd for mørket eller om det er mer sammensatt. Still deg selv spørsmål som: Hva er jeg redd for skal skje? Er det sannsynlig at dette skjer? Hva er det som gjør meg utrygg? Er dette egentlig bare fantasi? Er det nødvendig å bekymre seg?
  • Del frykten med noen du stoler på
    Det kan være lettere å utforske disse tankene når man ikke allerede er redd og aktivert. Det er også lurt å utforske tankene sammen med en voksen du stoler på – for eksempel foreldre. 
  • Oppsøk det du er redd for
    Øv deg på gradvis eksponering, altså å oppsøke det du er redd for, litt etter litt. Eksempler på dette kan være å klare å være på et mørkt rom på dagen, gradvis sove på et mørkt rom eller gå en kort eller lang tur når det er mørkt. Det du utfordrer deg på må tilpasses akkurat det du er redd for. Eksponering handler om å få nye erfaringer, slik at ikke tankene og frykten for hva som kan skje hindrer deg i å gjøre ting du har lyst til.

Hvor kan jeg få hjelp?

Dersom du opplever å være så mørkredd at det påvirker hverdagen din i stor grad, kan det være lurt å kontakte noen for å få hjelp til å sortere i disse tankene og følelsene. Det gjelder også om du engster deg for andre ting.

Du kan snakke med:

Mørk silhuett av en ung person mot nattehimmelen.
KONTROLLBEHOV: Å være redd for mørket handler ofte om frykt for noe helt annet. (Foto: brenoanp / Pexels)
Fikk du svar på det du lurte på?
Temasider

Psykisk helse og følelser

Les mer

Hva kan hjelpe

Les mer