Hva er sorg, og hvordan takle det?

Det er mange situasjoner som kan utløse sorg, som sykdom eller død. Her finner du noen råd til hvordan du kan takle sorgen.

Gutt sitter med bøyd hode (Foto: Colourbox)
SORG: Sorg beskrives ofte som de reaksjoner vi får når vi mister noen eller noe vi er glad i. Foto: Colourbox

Hva er sorg?

Sorg er en helt naturlig psykologisk reaksjon når en du er glad i dør, forlater deg, blir syk eller skadet.

Sorg oppleves forskjellig fra person til person, så det er ingen riktig eller gal måte å sørge på.

Dette kan være vanlig i en sorgprosess:

  • Å kjenne på en blanding av fortvilelse, tomhet og uvirkelighetsfølelse («det kan ikke være sant»).
  • Rastløshet, uro, søvn- og konsentrasjonsvansker
  • Mange gråter mye, mens andre ikke gråter. Andre følelsesuttrykk som sinne eller latter, er ikke uvanlig.
  • Å bli veldig sint eller frustrert
  • Tristhet og redsel, eller å bli deprimert eller angstfull
  • Tilbaketrekning (at man er mer alene) Det kan føre til ensomhet.
  • Å bruke mye tid på å gruble og tenke på det som har skjedd
  • Opplevelse av skyld eller skamfølelse
  • Å føle at livet blir meningsløst

Du kan også oppleve mange andre reaksjoner når du sørger – sorg er som nevnt veldig individuelt.

Heldigvis blir sorgen mindre vond å bære etter hvert, men prosessen kan ta lang tid.

Slik kan du takle sorgen

Når du sørger kan det være godt med omsorg, nærhet og noen å prate med.

Mange føler et indre trykk eller en stor tomhet. For noen er det godt å prate om sorgen, mens for andre er det godt å bruke mer tid alene.

Tips til å takle sorgen:

  • Tillat deg selv å føle det du føler, og vær forberedt på at følelsene dine kan endre seg.
  • Pass på å få nok mat og søvn, selv om alt kan føles likegyldig.
  • Hvis noen har dødd: tillat deg å bruke tid på å tenke på og snakke om den avdøde med andre. Det kan være godt å se på bilder fra tidligere, eller ta frem opplevelser dere har hatt sammen.
  • Vær ærlig om hvordan du har det, og hva du trenger. Læreren din kan for eksempel tilrettelegge for deg hvis du for eksempel sliter med å få gjort lekser, eller med å konsentrere deg.
  • Det er lov å være sint og lei seg, og det kan være lurt å vise følelsene, enten ved å snakke med noen, gråte, skrive dagbok eller trene.
  • For de fleste hjelper det mye å komme tilbake til rutiner og det normale livet, som å gå på skolen, delta i fritidsaktiviteter og være med venner – da unngår du å sitte med de tunge tankene hele tiden.
  • Husk at selv om du har det vondt, er lov å ha det gøy og le – uten å ha dårlig samvittighet for det!
  • Noen synes det er godt å snakke med andre som er i samme situasjon. Kanskje finnes det noen sorggrupper i nærheten av deg du kan bli med i for å bearbeide det som har skjedd og komme videre med ditt liv?

Trenger du noen å snakke med?

Hvis sorgen varer i flere måneder og går utover hverdagen, kan det tyde på at du trenger hjelp til å bearbeide opplevelser og følelser.

Hvis du kjenner at du trenger å snakke med noen kan du:

  • Oppsøke fastlegen din: Legen kan hjelpe deg med å komme i kontakt med en psykolog, eller veilede deg mot annen hjelp.
  • Prate med noen på helsestasjon for ungdom: De har mye erfaring og kunnskap og der kan du prate trygt med fagpersoner som vet mye om psykisk helse.
  • Snakke med helsesykepleier: Helsesykepleier på skolen din har taushetsplikt og kan være en god samtalepartner.
  • Chatte med noen anonymt: Det finnes mange chattetjenester du kan kontakte, helt anonymt. Unge pårørende er blant de som tilbyr samtaler om sorg på chat.
  • Kontakte en organisasjon: Hvis et dødsfall skyldes en sykdom, kan du kontakte en organisasjon som jobber med den aktuelle sykdommen – som Kreftforeningen, Norsk forening for slagrammede og andre organisasjoner.

Å gå gjennom en sorg tar mye tid og krefter av deg – vær raus mot deg selv, og husk på at sorgen blir lettere å bære på etter hvert.

Hvis du er ærlig med dem rundt deg om hvordan du har det, og hva du trenger, blir det lettere for dem å kunne være en god støtte for deg i denne perioden.

Skrevet av Redaksjonen, ung.no i samarbeid med Helsesykepleier.

Sist oppdatert: 28.06.2021

Offentlig og kvalitetssikret
Gutt sitter med bøyd hode (Foto: Colourbox)
SORG: Sorg beskrives ofte som de reaksjoner vi får når vi mister noen eller noe vi er glad i. Foto: Colourbox

Fakta

  • Husk at sorgen blir lettere å bære etter hvert som tiden går.
  • Oppsøk hjelp dersom sorgen ikke går over!
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Når voksne i sorg trenger trøst

Det er ikke lett å vite hvordan man trøster eller støtter en foreldre da situasjonen som oftest er motsatt.

Mor og datter som sitter i en sofa og gråter.

Hva er savn? Og hva kan du gjøre hvis du savner noen?

Savn er hjernens måte å fortelle oss at noen har vært viktige for oss. Så egentlig er savn en fin ting og, selv om det kan kjennes vondt der og da.

Gutt er lei seg (colourbox.com)
Aktuelt

Nudes av meg er delt, hva gjør jeg?

Her finner du konkrete tips til hvordan du får fjernet intime bilder eller videoer av deg som er blitt delt.

Jente som ser bekymringsfullt på telefonen sin.

Lukt fra underlivet

Alle, både gutter og jenter, har sin særegne lukt fra underlivet. Ingen er fullstendig luktfri, men det skal ikke lukte vondt.

Undertøy til tørk (colourbox.com)

Hva er informasjonskapsler (cookies)?

Hva brukes de til, er de farlige og hvordan kan du slette dem?

Illustrasjon av en cookie som ligger på et tastatur.