Spørsmål og svar

Kjøpte pensumbøker, men noen mangler – Hvilke rettigheter har jeg?"

Jente, 19

Hei! Har tidligere kjøpt bøker av en annen student. I forkant av kjøpet spurte jeg om det var alle bøkene som Sia anbefalte og alle bøkene jeg trengte for det semesteret. I etterkant har jeg funnet ut at det var 2 - 3 bøker som mangler fra samlingen hennes. Jeg tok kontakt med henne og spurte om dette, men da blokket hun. Ettersom at jeg hadde nummeret hennes sendte jeg en melding og da mente hun de siste bøkene ikke var i hennes pensumliste, jeg ser på en av sidene til skolen vår på facebook, at dette ikke stemmer. Har bildebevis av samtalene våre. Dersom hun fortsetter å nekte og ikke ønsker å gi meg tilbake pengene jeg betalte bøkene for, er det nok grunnlag til å kontakte politiet, tar de sånne saker seriøst, eller har jeg tapt denne kampen?

Svar

Hei Jente 19 år.

Jeg forstår situasjonen din, og jeg skal forsøke å gi deg en oversikt over dine rettigheter og muligheter.

Kravet om opplysning
Ved kjøp fra en privatperson reguleres handelen av kjøpsloven. Hvis selger har gitt uriktige opplysninger eller tilbakeholdt informasjon som påvirket ditt kjøp, kan dette bryte kjøpsloven § 19 om opplysningssvikt. Du kan da kreve prisavslag eller heving av kjøpet hvis selgeren har opptrådt uredelig. Samtidig har du en viss plikt til selv å undersøke hvilke bøker du trenger.

Dokumentasjon
Bildene av samtalene deres kan være avgjørende for å bevise at du spesifikt spurte om bøkene inkluderte alt på pensumlisten, og at selgeren bekreftet dette. Det at selgeren nå nekter og blokkerer deg kan også indikere uærlighet fra hennes side.

Skriftlig klage
Før du går videre med mer formelle tiltak, anbefales det å forsøke å komme til en løsning med selgeren. Du kan sende henne en tydelig melding hvor du forklarer at du ønsker en delvis refusjon for de manglende bøkene, og at du ellers vil vurdere å ta saken videre.

Ta saken videre
Politiet håndterer normalt ikke sivile tvister som dette. Dersom du vil ta saken videre kan du klage saken innn til Forbrukertilsynet for mekling. Det ksoter 255 kr. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 13.12.2024

Oppdatert: 13.12.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål