Min playstation fungerer ikke som den skal - hva gjør jeg?
Gutt, 17
Hei, takk på forhånd. For 2,5 år siden i september 2021 kjøpte jeg en ps5 på Elkjøp. Jeg har skilte foreldre og flytter på denne hver uke. Jeg har kjøpt meg en ps5 koffert og synes jeg tar godt vare på den. For ca 1,5 år siden kom det en mytte om at hvis man legger PS-en sin isteden for ha den stående kan dette føre til at PS-en holder seg lenger. Teorien på dette var at det er flytende metal i PS5 som kan flyte på seg og ødelegge maskinen- Når jeg så dette tok jeg selvfølgelig hensyn til dette. Jeg har fremdeles opplevd at den blir verre. Nå har jeg begynt å vurdere reklamasjon fordi den er veldig varm, den er tregere og lager mye lyd. Den har også begynt å henge seg opp under spill og jeg blir kastet ut av spillene. Jeg har prøvd å finne retningslinjer om krav på reklamasjon, men finner ikke noe spesielt. Det står på nett at det skal gå fint med min PS5 når jeg oppbevarer den som jeg gjør. Hva slags krav tror dere jeg har på reklamasjon, har dere eventuelt noen andre løsninger?
Svar
Hei.
I henhold til norsk forbrukerkjøpslov har du vanligvis 5 år på deg til å reklamere for feil eller mangler ved et produkt etter kjøpsdatoen. Dette betyr at du fremdeles er innenfor tidsrammen for å reklamere.
Det er viktig å dokumentere problemene du opplever med PS5-en din, for eksempel ved å ta bilder eller videoer av feilene den viser. Dette vil være nyttig i en eventuell reklamasjonsprosess.
Vi anbefaler at du sender en skriftlig klage til Elkjøp og reklamerer. Elkjøp er forpliktet til å enten reparere den eller erstatte produktet, med mindre feilene ikke skyldes normal slitasje eller feilaktig bruk.
Får du ikke hjelp fra Elkjøp etter at du har sendt minst en skriftlig klage, kan du ta saken til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet
Siden du er under 18 år , kan en av dine foresatte klage saken inn på dine vegne: Fullmaktsskjema - Forbrukertilsynet (onacos.no)
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 21.2.2024
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål