Utleier sa fra om mangel to måneder etter jeg flyttet, og vil ha penger.
Annet, 17
Hei! Jeg bodde på hybel forrige skoleår, og flytta ut av hybelen i sent juni. Fikk Mail om at madrassen ikke var ren nok fra utleier, nesten 2 mnd etter jeg flytta ut og utleier har da sendt faktura på dette. Kan utleier gjøre det? Evt hva kan jeg gjøre for at utleier ikke skal kreve pengene?
Svar
Hei
Utleier må reklamere (si fra) innen "rimelig tid". Hva som er rimelig tid, avhenger av hvor synlig mangelen er. Når den påståtte mangelen er en skitten madrass, må man legge til grunn at utleier burde ha oppdaget det nokså straks etter tilbakelevering. Da vil rimelig tid ikke være mer enn 14 dager. Dersom utleier ikke har reklamert innen rimelig tid, mister utleier kravet sitt.
I ditt tilfelle har det gått nesten to måneder fra utleier burde ha oppdaget mangelen til han sa fra. Du bør derfor avvise utleiers krav, med henvisning til at han har oversittet reklamasjonsfristen sin.
Dersom utleier sender kravet til inkasso, må du ringe inkassoselskapet og informere dem om at kravet er grunnløst, og at de derfor må la saken ligge.
Hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med ung.no
Besvart: 4.9.2020
Oppdatert: 4.9.2020
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
