Jeg får ikke utbetalt penger fra tilgodelapp i klesbutikk
Jente, 18
Hei, jeg hadde kjøpt en gave til venninnen min fra klesbutikken. Som var en jakke. Det ente opp med at det ikke passet henne så jeg dro tilbake til klesbutikken igjen for å bytte jakken. Da jeg var i butikken fikk jeg byttet jakken og i tillegg fikk jeg en kvittering der det stod hvor mye jeg har igjen av penger fra jakken. Fordi den jakken hun valgte kostet billigere enn den originale prisen. Så hadde 600kr igjen som de skrev på kvitteringen og ga til meg. Fordi kassen var vanskelig ga hun meg kvittering. Før jeg kjøpte jakken hadde vi snakket om at jeg kunne komme igjen innen 6 måneder når det passet for å få pengene tilbake, fordi hun sleit med kassen. Før de 6 månedene kom jeg tilbake til butikken for å ta ut pengene hos dem (tok med kvittering som hun ga meg.). Når jeg dro dit kastet hun meg ut og fortalte meg at jeg ikke kunne få pengene tilbake Selvom jeg ga henne kvittering. Jeg kontaktet de som eide kjøpe senteret og klagde. Men de fortalte meg at jeg må kontakte henne.
Svar
Hei!
Så leit å høre at du ble kasta ut av butikken - slikt skal ikke skje!
Her høres det ut som du fikk en tilgodelapp fra klesbutikken. Butikker skal tilby slike tilgodelapper, dersom man f.eks bytter inn ei jakke til ei som er litt billigere. Får man en slik lapp, kan man bruke beløpet man har tilgode i samme butikk senere.
Samtidig forstår jeg det også slik at du fikk beskjed at du kunne få utbetalt pengene du hadde tilgode. Noen butikker tilbyr også dette, og da må det avtales med butikken på forhånd. Helst skriftlig, slik at det blir lettere å bevise at du fikk en avtale om å pengene utbetalt.
Hvis du ikke har en skriftlig beskjed om at du skulle få pengene utbetalt, kan det bli vanskelig å bevise. Og da kan det bli utfordrende å få tilbake pengene. Men en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale.
Her tenker jeg derfor du kan sende en skriftlig klage, f.eks på mail, til butikken. Forklar situasjonen og spør om å få pengene tilbake.
Hvis butikken fortsatt er uenig, er det selvsagt mulig å sende inn saken til oss, slik at vi får tatt en nærmere titt på det som har skjedd:
https://www.forbrukerradet.no/klageguide/
Veldig kjedelig situasjon du har opplevd, så jeg håper det løser seg så raskt som mulig!
Vennlig hilsen
 Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 23.10.2020
Oppdatert: 23.10.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål