Spørsmål og svar

Butikken har tatt for mye betalt og jeg har ikke fått refundert beløpet.

Jente, 16

Hei jeg kjøpte en vare på en butikk hvor fyren i kassa savanna en vare ekstra som gjorde jeg betalte det dobbelte av det jeg skulle jeg gikk å sa ifra fikk tilgodelapp og skannet slik jeg fikk pengene på kortet det som er er at jeg ikke enda har fått de pengene på kortet. Dette skjedde for ett par timer siden kan det ta lengere tid?

Svar

Hei Jente 16 år.

Har butikken slått inn feil beløp i kassen og trukket deg for et for høyt beløp har du i utgangspunkt krav på å få pengene tilbake i kontanter eller få satt pengene inn på din konto hvis du betalte med kort.

Aksepterer du at du får en tilgodelapp isteden skal beløpet i prinsippet vises med en gang på tilgodelappen.

Er pengene blitt overført ved hjelp av en banktransaksjon kan det tar et par dage før beløpet vises på kontoen din.

Ser du ikke beløpet på kortet/kontoen din anbefaler vi at du tar kontakt med butikken og klager over dette muntlig først.

Blir saken ikke løst ved den muntlig samtale bør du sende en skriftlig klage.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 1.7.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål