Butikken har trekt meg to ganger for samme vare. Hva gjør jeg?
Gutt, 20
Hei. jfor litt over ei uke siden bestilte jeg noe på nettet som kosta rundt 1100 kroner var litt lang leveringstid. Da jeg bestilte ble jeg trekt 2 ganger men fikk tilbake like etterpå, men i går oppdaget jeg at jeg hadde blitt tregt den samme summen igjen, så det jeg lurer på om det er bare sånn som skjer at jeg får igjen i løpet av dagen, har opplevd at jeg noen ganger på andre nettbutikker har fått igjen summen og ble trekt igjen. jeg så på kontoutskriften der var trekket når jeg bestilte borte den dagen jeg bestilte. Så jeg er ganske sikker på er at jeg har blitt trekt 2 ganger jeg kan ihverfall ikke huske å hat mere på kontoen sånn at jeg har fått tilbake og blitt trekt igjen, jeg sjekker kontoen flere ganger dagelig, satser bare på at jeg får tilbake jeg er sikker på at jeg har blitt trekt to ganger, hvordan skal jeg gå fram ? det er en norsk nettbutikk med en fysisk butikk også så er jo sikker butikk, Hva gjør jeg i sånne sitvasjoner
Svar
Hei Gutt 20 år.
Du bør så snart som mulig sende en skriftlig beskjed til selgeren om at du er trukket for mye og be om å få beløpet tilbakebetalt. Det er lurt å begrunne hvorfor du mener du er trukket for mye.
Noen ganger kan man bli lurt til å tro at man kjøper noe èn gang, mens man i virkeligheten har bundet seg til å betale for noe man mottar jevnlig. Da er det viktig å gi beskjed så fort man kan om at man sier opp avtalen og ikke ønsker å bli trukket flere ganger.
Det er ikke farlig å ta kontakt å be om å få penger tilbake, så lenge du ikke oppgir personlige koder eller legitimasjon.
Du bør gi butikken en frist for å refundere deg beløpet og du kan legge til at dersom du ikke mottar beløpet innen fristen vil du ta saken videre.
Mottar du ikke beløpet innen den gitte fristen kan du klage butikken inn til Forbrukertilsynet. Har du handlet på en utenlandsk nettside innen Europa kan du klage til Forbruker Europa.
Mistenker du at beløpet blir trukket flere ganger kan du kontakte banken for å få hjelp til å sperre kortet.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 6.4.2022
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål