Calling-systemet fungerer ikke, og det er noe galt med dørene mine.
Jente, 20
Hei, Jeg leier fra et eiendomsfirma. Dørkallingssystem fungerer ikke, ga skriftlig beskjed ved inflytting i des.2018, systemet skal skiftes ut bare neste år. Balkongdørene lar seg ikke lukke ordentlig, slik at det er mellomrom mellom ramme og dørene (4 stk) som medfører trekk og fukt, og sikkert høyere strømkostnader. Dørene har vært dårlig siden jeg flyttet in, jeg og megleren oppdaget dette på visningen, tilstanden forverret seg over tid. Ga skriftlig beskjed i fjor mai, igjen i høst, i februar, og august 2020. Bygårdsservice og en snekker har vært her 4x. De har bare sett på dørene og sa de må byttes,fikk beskjed om å vente så skjedde det aldri noe mer. Sendte eposter, smser og ringte. Idag kom noen, han mener dørene må byttes men han fikk beskjed om at han må reparere de (antar pga kostnader). Hvordan går jeg frem, kan jeg kreve avslag for noe av dette, i såfall hvor mye og fra når? Ønsker helst ikke å forsure forholdet til utleieren, liker jo å bo her ellers. Takk for hjelpen!
Svar
Hei
Dersom det er viktig for deg å ivareta et godt forhold til utleier, vil jeg anbefale deg å smøre deg med tålmodighet hva angår calling-systemet. Denne utfordringen kan man jo til en viss grad omgå ved bruk av telefon, og du har fått forespeilet en løsning i framtiden. Et eventuelt prisavslag her ville uansett ha vært beskjedent.
For å kunne kreve et prisavslag, må det være snakk om en mangel i husleielovens forstand. Du skriver at du oppdaget at døren var i ustand allerede på visningen, og du valgte allikevel å flytte inn. Da har det formodningen mot seg at dørens forfatning utgjør en mangel.
All den tid det ikke er snakk om en mangel, vil du ikke ha krav på prisavslag eller erstatning for økte strømkostnader.
Du skriver dog at tilstanden har forverret seg over tid. Utleier har både vedlikeholds- og utskiftningsansvaret for den faste eiendommen. Dersom du kan dokumentere at dine utgifter til strøm har økt merkbart, i takt med den negative utviklingen i dørens forfatning, kan du ha et rettmessig krav om erstatning for dine økte kostnader, med grunnlag i utleiers manglende utføring av sin vedlikeholdsplikt.
Det du først og fremst har krav på er dog at utleier utfører sin vedlikeholdsplikt, og dersom vedlikehold ikke er mulig, eller er like dyrt eller dyrere enn utskiftning, at utleier skifter ut døra. Nå har fagpersoner gjentatte ganger sagt at dørene må skiftes ut. Jeg vil derfor anbefale deg å anmode utleier om å skifte ut dørene før du gjør gjeldende noe pengekrav, dersom du ønsker å tilstrebe et godt forhold til utleier. Henvis gjerne til utleiers vedlikeholds- og utskiftningsplikt, sammenholdt med fagpersonenes faglige uttalelser om dørene.
Hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med ung.no
Besvart: 14.12.2020
Oppdatert: 14.12.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
