Spørsmål og svar

Skulle bytte telefon med en annen, men jeg har ikke fått den tilsendt.

Jente, 14

Hei. I går avtalte jeg med en annen jente på nett at vi skulle bytte telefoner. Hun lovte å sende telefonen, og hun viste meg kvittering og alt. Men da jeg sendte min, og ga henne tracking nummer, så sendte hun ikke tracking nummer tilbake. Jeg har spurt så mange ganger om hun har sendt den, Og hun sa at hun har sendt den med Helt Hjem, slik at den kommer frem til døren min. Hun sa at hun ikke visste hva nummeret mitt er (det er sant), så hun sa at hun får varsel når den kommer frem til meg. Jeg har spurt i går og i dag om hun kan gi meg tracking nr, og i går sa hun at hun ikke hadde kommet hjem. Og jeg ser at hun har vært aktiv på appen, men ikke lest meldingene min i dag. Så jeg begynner å få litt hetta, hvis hun ikke har sendt telefonen. Jeg sendte av gårde an mobil til 8000 i går, så hvis hun har lurt meg så har jeg ikke noen telefon. Hun ga meg adresse og mobilnummer, men adressen stemte ikke helt med den jeg skulle sende til. Selv om de var nærme hverandre,da.Hva skal jeg gjøre?

Svar

Hei! 

Det er veldig frustrerende å oppleve slike situasjoner! Men her bør hun du byttet med kunne bevise at hun har sendt pakken til deg. Det holder ikke å bare vise en kvittering, hun må også kunne legge fram bevis på at pakken inneholder telefonen. 

Hvis hun ikke kan bevise at hun faktisk har sendt telefonen til deg, kan du kreve at hun gir tilbake telefonen du har sendt til henne. Så du kan sende henne en skriftlig beskjed hvor du spør om bevis. 

Dersom hun beviser at hun faktisk har sendt telefonen til deg, men Helt Hjem har rotet den bort, så er det Helt Hjem som har ansvaret. Da anbefaler jeg å kontakte Helt Hjem og få informasjon om hvordan du kan klage og be om erstatning. 

Hvis det ikke løser seg, er det mulig å ta saken videre. Det er mulig å klage inn hun du skulle bytte med eller Helt Hjem, avhengig av hvem som er ansvarlig, til Forbrukertilsynet eller til Forliksrådet. 

Forbrukertilsynet

Forliksrådet

Det kan ofte være greit å få hjelp i slike situasjoner. Spør gjerne en voksen om hjelp hvis du blir usikker på hvordan du skal gå fram!

Håper det løser seg raskt!


Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

 

Besvart: 3.5.2021

Oppdatert: 3.5.2021

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål