Har solgt noe til privatperson som angrer på kjøpet.
Jente, 19
Hei, har solgt noe på nettet og hun som kjøpte var ikke fornøgd med varer og vil returnere den. Som jeg har skjønt har hun krav på å returnere varen, men kan jeg kreve av henne at hun må betale for frakten for returen. Kan jeg også kreve at hun ikke får tilbake pengene før jeg mottar varen i lik stand jeg solgte den i?
Svar
Hei.
Ved privat salg, altså salg mellom to privatpersoner gjelder prinsippet om at inngåtte avtaler skal overholdes, og kjøperen har ikke angrerett. Dersom kjøperen ønsker å angre kjøpet uten at det er noe feil med varen, har du som selger rett til å avvise kravet om retur.
Dersom varen ikke er i den tilstanden som var avtalt, har kjøperen imidlertid en reklamasjonsrett. Dersom du har solgt varen i en annen tilstand enn den som ble beskrevet i annonsen, påligger det deg som selger å dekke kjøperens fraktkostnader i forbindelse med returen.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 12.1.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål