Åpningstid i butikk endret, hva kan jeg gjøre?
Jente, 19
Hei. Jeg har nylig fått ny sjef på jobb. Jeg jobber i en dagligvarebutikk. Sjefen har inngått en rekke endringer, en av disse er endring av åpningstid på butikken. Før stengte butikken 21, men nå stenger vi 22. problemet er at sjefen ikke har informert oss ansatte om denne endringen. Meg og mange andre ansatte er fortvilet etter som at vi når må gjøre endringer i dagliglivet som vi ikke var forberedt på. Hva bør jeg gjøre?
Svar
Hei, og takk for at du tar kontakt.
Det er forståelig at dette kan skape problemer for deg og dine kollegaers dagligliv.
Når det gjelder det du her beskriver, endringer i arbeidstidsordning og nattarbeid, så er dette noe som skulle vært drøftet med dere ansatte og/eller deres tillitsvalgte på jobb før endringene ble gjort.
Snakk med tillitsvalgt, undersøk tariffavtale
Som nevnt ovenfor, så skal endringer som gjelder arbeidstidsordninger drøftes med deres tillitsvalgte. Du nevner ikke om dere har noen tillitsvalgt på arbeidsplassen, men om dere har det kan du ta dette opp med denne personen. Tillitsvalgte kan ta opp saken med ledelsen på et mer formelt nivå.
Du kan også undersøke om virksomheten er bundet av en tariffavtale. En tariffavtale er en avtale mellom en bedrift og en fagforening som blant annet inneholder informasjon om lønn og arbeidstids. Dette med arbeidstidsordninger, og endringer, er ofte regulert i slike kollektive avtaler.
Dersom virksomheten du jobber for har en tariffavtale, så skal det stå i arbeidsavtalen din. Din leder eller en tillitsvalgt på arbeidsplassen kan gi deg informasjon om innholdet i avtalen.
Dialog med arbeidsgiver
Videre er dette noe dere bør ta opp med deres nye sjef. Forklar situasjonen og hvordan endringen påvirker deg og de andre ansatte. Det kan være at sjefen ikke er klar over konsekvensene av endringen som nå er gjort
Arbeidsmiljølovens bestemmelser
Nattarbeid
Arbeid etter kl. 21.00 er definert som nattarbeid i arbeidsmiljøloven § 10-11.
Før nattarbeid iverksettes, skal arbeidsgiver drøfte med arbeidstakers tillitsvalgte om nattarbeid er nødvendig. Ut fra hva du beskriver, så er ikke dette gjort.
Videre kan arbeidsgiver og arbeidstakers tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale, skriftlig fastsette et annet tidsrom som er definert som nattarbeid. Dette betyr at det kan avtales med de tillitsvalgte om at det kan arbeides frem til kl. 00.00. Så å sjekke dette med tillitsvalgt er også viktig; Er det drøftet, og er det gjort noen avtaler rundt dette? Hva sier eventuelt tariffavtalen om disse tingene?
Du kan lese mer her på vår temaside om hva loven sier om nattarbeid.
Videre er det viktig å bemerke at arbeidstakere som arbeider etter kl. 21.00 kan søke om fritak fra nattarbeid. Hvordan dette gjøres, står på vår temaside om nattarbeid som er lenket til.
Er arbeidstidsordningen forsvarlig?
Forsvarligheten av arbeidstidsordninger som avviker fra lovens utgangspunkt og normal døgnrytme skal vurderes nærmere. Dette gjelder for nattarbeid.
Ifølge arbeidsmiljøloven at § 10-2 skal ikke arbeidstidsordninger føre til uheldige belastninger for arbeidstakerne, og det skal være mulig å ivareta sikkerhetshensyn.
Dette betyr at arbeidsgiver, i samarbeid med verneombud og dere ansatte, må vurdere hvordan denne arbeidstidsordningen påvirker dere ansatte. Dette er noe du kan spørre ditt verneombud nærmere om. En bedriftshelsetjenesten kan også bistå med å kartlegge risikofaktorer og vurdere konsekvenser.
Du kan lese mer om forsvarlig arbeidstidsordning her.
Fleksibel arbeidstid
Arbeidsmiljøloven § 10-2 (3) gir arbeidstakere rett til fleksibel arbeidstid dersom det kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Dette kan være relevant dersom endringene skaper problemer for din eller andres hverdag.
Hensikten med fleksibel arbeidstid er å imøtekomme arbeidstakernes ønske om større innflytelse over egen arbeidstid. Du kan lese mer her på vår temaside om hvordan man går frem.
Endring av arbeidsavtalene
Jeg antar at dere har skriftlige arbeidsavtaler hvor det står noe om arbeidstid. Når det gjelder endring av arbeidstidsordninger og arbeidstiden, så er dette endringer som også må gjøres i deres skriftlige arbeidsavtaler.
Dersom det gjøres endringer som er betydelige og vesentlige, så skal dette gjøres ved en endringsoppsigelse. Dette betyr at arbeidsgiver ikke kan gjøre betydelige og vesentlige endringer uten at partene blir enige om å inngå en ny avtale. Om det som skjer nå er betydelige og vesentlige endringer, kan dere snakke med tillitsvalgt om for å få en juridisk vurdering.
Du kan lese mer om dette temaet her.
Du får her mye informasjon, og det er mange bestemmelser som regulerer dette med endringer av arbeidstid. Jeg anbefaler deg å gjøre det som er nevnt ovenfor, og forhåpentligvis så løser dette seg ved å involvere de tillitsvalgte og ha en god dialog med arbeidsgiver. Dersom du/dere er medlem i en fagforening kan dere også kontakte dem for å få råd, veiledning hjelp.
Du kan også kontakte oss dersom du har flere spørsmål. Du finner kontaktinformasjon nedenfor.
Hilsen Elisabeth i Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet.
Besvart: 9.4.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål