Spørsmål og svar

Kan selger kreve full pris for varer solgt til redusert pris ved en feil?

Gutt, 20

Hei, min venn pleier å kjøpe varer online. Han hadde opptjent bonussjekk, da han tidligere hadde kjøpt varer fra samme nettbutikk. Han handlet, men fant ut at bonussjekket kunne brukes flere ganger uten at den ble bruktopp. Han bestilte defor flere varer til redusert pris og betalte med vipps. Han fikk bekreftelse på gjennomført kjøp, med kvittering. Men orderene ble kansellert samme dag som, skulle leveres. Fikk ikke penger i retur da alt var forskuddsbetalt igjennom vipps. Kan nettbutikken kansellere ordere etter bekreftelse på salget? Om produktet ble solgt til feil pris kan kunden klandres hvis bonussjekket skulle i utgangspunkt bare brukes engang, men gikk igjennom flere ganger?Er det ikke nettbutikken som skal stå til ansvar når det er feil med deres system? Kan kunden kreve tilbake penger som ble forskuddsbetalt om orderen ble kansellert?Kan nettbutikk kreve å få betalt original pris for ting som ble solgt til redusert pris på grunn av en bonussjekk som ble brukt flere ganger?

Svar

Hei.

Dersom bonussjekken hadde klare begrensninger på bruk, for eksempel at den bare kunne brukes en gang, kan det være at din venn brøt vilkårene ved å bruke den flere ganger. I så fall kan nettbutikken ha en sak fo å kansellere ordren.

I Norsk rett finnes et prinsipp som kalles lojalitetsplikt. Prinsippet refererer til en juridisk forpliktelse som krever at partene i en avtale opptrer på en måte som er trofast, ærlig og i beste interesse for den annen part som de har en forpliktelse overfor.

Dersom produktene ble solgt til en redusert pris på grunn av en bonussjekk som ble brukt feil, kan nettbutikken ha rett til å kreve den riktige prisen eller kreve at varene returneres

Anbefaler at din venn skriver til selskapet og tydeliggjør om han ønsker å betale den fulle prisen eller returnere varen.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 24.10.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål