Hva er et personalmøte og et fagmøte?
Jente, 19
Hva er et personalmøte og et fagmøte? Og hva er forskjellen.
Hei,
Det er nok litt forskjellig fra bedrift til bedrift hvilket innhold personalmøter og fagmøter har. Men generelt:
Personalmøter
Møte hvor de ansatte blir informert om alt som rører seg på jobben og måten arbeidet blir organisert på. Personalmøter er også en viktig arena hvor de ansatte kan medvirke, det vil si at arbeidstakernes synspunkter og innspill blir hørt og vurdert før arbeidsgiver tar en endelig beslutning. Et eksempel på tema på et personalmøte i en barnehage kan f.eks. være: Hvordan fordeler vi arbeidsoppgavene nå som to ansatte skal slutte? Hvordan går det med ansettelsesprosessen av nye? Skal førskolegruppen i år også dra på dagstur og hvilke ansatte blir med? Det er kommet et nytt system for timeregistering: har alle begynt å bruke det?
Fagmøter
Trenger de ansatte faglig påfyll om temaer som er viktige i jobben, kan arbeidsplassen organisere fagmøter. På disse møtene lærer de ansatte nye ting eller frisker opp kunnskap som de trenger for å gjøre en god jobb. Tema for et fagmøte i en barnehage kan f.eks. være: Hvordan gjenkjenne overgrep hos et barn? Hvordan tilrettelegge barnehagedagen best for et barn med autisme? Førstehjelpskurs.
Med hilsen Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med ung.no
(Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe Arbeidstilsynet på tlf: 73 19 97 00)
Besvart: 22.6.2022
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål