Spørsmål og svar

Det er masse søppel og ødelagte maskiner på jobben. Hva kan vi gjøre?

Jente, 20

Hei jeg jobber på en kiosk/bensinstasjon, ikke jobbet der så lenge men er noen irritasjonsmoment. Sjefen kommer bare innom av og til han driver en annen plass/ bakeri. Men gjør sjeldent noe selv han har baker også. Er så mye som ikke funker der inne, og så mye rot. Vi har konkludert med at han er gjerrig på pengene. Burger maskinen vår og frityren funker bare halvveis. Han lar ansatte være på jobb mens de er syk bare for at han skal slippe. Ovnen der vi steker div er også ødelagt, håndtaket har løsnet så vi fikset det med tape, den må ha tape for å lukkes, pizza vi steker tar over 20 min og steker ujevnt. Søppel blir liggende i en henger han ansetter ikke en som tar seg av det. Han har masse gamle maskiner, noen som ikke funker. Hun ene må gjøre hans jobb, sette opp turnus sende inn varebestilling. Men hjelper ikke når han fjerner fordi det er dyrt. Og jeg vet ikke om jeg burde fortsette eller finne ny jobb, liker at det er ordentlig. Ansatte e hyggelige men er ikke det som veier opp.

Svar

Hei, og takk for at du tar kontakt!

Jeg skjønner godt at du reagerer på situasjonen på jobben din. La meg kommentere det du skriver for å vise hva dere kan gjøre:

Sjefen kommer bare innom av og til
Loven sier ikke noe om hvor mye sjefen skal være fysisk til stede på jobben. Men som arbeidsgiver har sjefen et ansvar for at dere har et godt og trygt arbeidsmiljø. Det krever at han har god oversikt over hvordan dere jobber og situasjonen på arbeidsplassen. Han gjøre seg kjent med farer og problemer. Har arbeidsgiver ikke oversikt, er det også vanskelig å rette opp i farlige situasjoner.

En ting er at arbeidsgiver ikke bryr seg om det dårlige inntrykket kundene får (det vil jo først og fremst ramme arbeidsgiver økonomisk når kundene uteblir). Men det er noe annet hvis arbeidsgiver ikke bryr seg om sikkerheten deres:

Burgermaskinen vår og frityren funker bare halvveis. (...) Ovnen der vi steker div er også ødelagt, håndtaket har løsnet så vi fikset det med tape, den må ha tape for å lukkes, pizza vi steker tar over 20 min og steker ujevnt.

Her er det to faremomenter:

  1. For dere ansatte kan ødelagte maskiner innebære en større fare for å skade dere. Et ødelagt håndtak på en glovarm maskin kan for eksempel gi brannsår. Det er ikke greit.

    Arbeidsmiljøloven § 4-4 (3) sier at maskiner og annet arbeidsutstyr skal være konstruert og ha nødvendige verneinnretninger slik at arbeidstaker er vernet mot skader.

    Jeg anbefaler dere å ta dette opp med verneombudet, eller arbeidsgiver direkte. Hjelper det ikke å si ifra om økt risiko for ulykker/skader på grunn av ødelagte maskiner, kan dere tipse Arbeidstilsynet (anonymt) om dette.
  2. For kundene kan dette bety at maten ikke er trygg å spise, fordi den ikke har blitt varmet riktig. Hjelper det ikke å si ifra om dette til arbeidsgiver, kan dere tipse Mattilsynet.

Han lar ansatte være på jobb mens de er syk bare for at han skal slippe.
Arbeidsgiver kan ikke tvinge syke ansatte å jobbe. Bruker du egenmelding er det din egen vurdering av din helse som gir deg gyldig grunn til å ikke komme på jobb. Arbeidsgiver kan ikke kreve at du kommer på jobb likevel. Har legen vurdert helsen din som for dårlig til å jobbe, har du gyldig fravær i form av sykemelding. Dere ansatte kan altså rett og slett si nei dersom arbeidsgiver sier at dere må komme på jobb selv om dere har egenmelding eller sykemelding.

Dette er også noe dere evt. kan tipse Mattilsynet om. Det er lite hygienisk at syke ansatte tilbereder mat.

Søppel blir liggende i en henger han ansetter ikke en som tar seg av det.
Arbeidsmiljøet deres skal være trygg også med tanke på hygienen. Hjelper det ikke å si ifra om for dårlig hygienisk standard til verneombudet eller arbeidsgiver? Da kan dere tipse Arbeidstilsynet om dette.

At søpla flyter på et sted hvor det serveres mat er også noe dere kan tipse Mattilsynet om.

Men gjør sjeldent noe selv (...) Hun ene må gjøre hans jobb, sette opp turnus sende inn varebestilling
En arbeidsgiver bestemmer i stor grad hvilke arbeidsoppgaver hen vil utføre selv og hvilke hen vil delegere til andre.

Om arbeidsgiver kan kreve at din kollega setter opp turnus og bestille varer, kommer an på hva som står i arbeidsavtalen hennes.

Og jeg vet ikke om jeg burde fortsette eller finne ny jobb, liker at det er ordentlig. Ansatte e hyggelige men er ikke det som veier opp.
Du bestemmer selvfølgelig selv om du ønsker å fortsette i jobben i håp om at det blir bedre på sikt, eller om du velger å finne en annen jobb. Husk at du også kan tipse Arbeidstilsynet og Mattilsynet etter at du eventuelt har sluttet i jobben.

Hilsen Frida i Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no

Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet. Se https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/telefon-chat/

Besvart: 6.10.2023

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål