Jeg har bundet meg til en coachingavtale jeg ikke har råd til.
Jente, 19
Hei, jeg meldte meg på en coach online og har en bindingstid på 5 månder. Jeg betaler hver månde 2400 kr hver månde. Men angrefrsiten var etter 14 dager, men det hadde jeg ikke fått med meg, men det sto på en mail som var 20 sider. Men jeg har lenger ikke råd til å betale, og det har jeg sagt til coachen. Men hun sa at jeg er har bindet meg med en tid og angrefristen er over. Jeg har flere ganger forklart henne at jeg ikke har råd lenger og at jeg har mange andre ring jeg må tenke på som skole, jeg skal ta lappen og i tillegg så har jeg ikke jobb akkurat nå. Har jeg rett til å avslutte abonnomanget eller har hun rett med at jeg ikke kan gjøre det? Og hva skal jeg gjøre for å avslutte det.
Svar
Hei Jente 19 år.
Det høres ut som en vanskelig situasjon, og det er forståelig at du ønsker å avslutte abonnementet på grunn av økonomiske utfordringer.
Selv om det kan virke overveldende med en lang e-post, er det viktig å lese gjennom avtalen grundig. Se spesielt etter vilkårene for avslutning av abonnementet, bindingstiden og betalingsforpliktelsene
Dersom selger ikke oppfyller lovens krav om å gi opplysninger om at man har angrerett, vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåten eller det ikke gis informasjon om angreskjema, utvides angrefristen med inntil 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen på 14 dager.
Send en formell skriftlig henvendelse til coachen, der du forklarer situasjonen din, bekrefter din forespørsel om å avslutte abonnementet og ber om bekreftelse på dette.
Hvis coachen er fast bestemt på å holde deg til kontrakten uten fleksibilitet, kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet for å få vurdert kontraktens gyldighet. Du finner mer informasjon om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet
Det er viktig å huske at kontrakter er juridisk bindende.
Lykke til, og jeg håper du finner en løsning som passer for deg!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 14.3.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål