Har fått en firmabil med mugg. Hvilke rettigheter har jeg?
Gutt, 20
Hei jeg har nylig fått en gammel firmabil og det er tegn til mugg i den, hva krav har jeg ovenfor det?
Svar
Hei, og takk for at du tar kontakt!
Det er litt uklart for oss hvilken rolle du har i denne situasjonen.
- Er du arbeidstaker og sier arbeidsgiveren din at du må bruke denne firmabilen i jobben din? Og nå lurer du på hvilke rettigheter du har med tanke på ditt arbeidsmiljø?
eller - Er du privatperson som har kjøpt en bil som er i dårligere stand enn avtalt? Og nå lurer du på hvilke muligheter du har til å klage?
Arbeidstilsynet svarer om dine rettigheter som arbeidstaker og arbeidsmiljø
Som arbeidstaker har du krav på et fullt forsvarlig inneklima på jobb. Kjører du firmabil, er det bilen som er arbeidsplassen din og da skal bilen ha et godt inneklima.
Vannskader eller andre forhold kan gi grobunn for muggvekst. Dette kan gi luftveissymptomer. Hvis du blir eksponert for slike biologiske faktorer i ditt arbeidsmiljø, er det viktig at du tar dette opp med arbeidsgiver eller verneombudet.
Hjelper det ikke å påpeke dette og gjør arbeidsgiver ikke noe med problemet? Da kan du tipse Arbeidstilsynet om dine bekymringer for ditt inneklima.
Forbrukerrådet svarer om forbrukerrettigheter ved kjøp av bil.
Hvis du har kjøpt denne bilen som privatperson er det andre regler og veier du kan klage. Da kan du klage til den som har solgt deg bilen hvis bilen ikke er som avtalt.
Hvis bilen har det vi kaller en mangel kan du reklamere til selger å påpeke dette. Nedenfor kan du lese mer om hva du kan kreve i slike tilfeller.
Reparasjon
Selger har rett til å prøve å reparere feilen først. Det skal skje uten kostnad og innen rimelig tid. Vanligvis får selger ett forsøk, men flere kan tillates hvis det er rimelig.
Du kan ikke si nei til reparasjon uten god grunn. Tar det mer enn en uke, kan du normalt kreve lånebil, men ikke hvis du kjøpte bilen av en privatperson.
Prisavslag
Blir ikke feilen rettet innen rimelig tid, kan du kreve prisavslag. Avslaget skal tilsvare hvor mye mindre bilen er verdt som følge av at den har mangler.
Heving av kjøp
Er feilen alvorlig, kan du heve kjøpet i stedet for å kreve prisavslag. Selger har som regel rett til to forsøk på å rette samme feil.
Klag skriftlig
Vi anbefaler at du klager skriftlig til selger hvor du påpeker hva som er feil og hva du krever som følge av dette.
Du finner maler til klage på våre nettsider. Det finner du her: Forbrukerrådets klageguide – Forbrukerrådet
Hvis du ikke kommer til enighet med selger etter å ha klaget skriftlig kan du ta saken til mekling hos Forbrukertilsynet.
Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
For å gi deg et best mulig svar, bruker vi ofte kunstig intelligens som støtte. Spørsmålene dine blir alltid lest av mennesker, og svaret kvalitetssikres av fagpersoner. Du får altså svar fra mennesker – med litt hjelp av teknologi.
Forbrukerrådets svartjeneste i samarbeid med Ung.no. Du finner mer rettighetsinformasjon rundt kjøp av bil på våre hjemmesider.
Besvart: 16.10.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål