Spørsmål og svar

Jeg tror jeg har blitt svindlet på Snap. Hva kan jeg gjøre?

Gutt, 18

Hei. Jeg bestilte vape fra en bruker på Snapchat, (noe som Jeg egentlig ikke burde gjøre) og nå tror jeg at jeg har blitt svindlet.. Har du noen råd? Hva skal jeg gjøre

Svar

Hei!

Når du har bestilt en vape via Snap, så har du inngått en bindende avtale med selgeren. Da må selgeren naturligvis sende deg vapen, slik som avtalt. Hvis han/hun ikke gjør dette, kan du kreve å få tilbake pengene.

Dersom du verken får vapen eller pengene tilbake, og du mistenker at du har blitt svindlet, kan du forsøke følgende:

1. Anmeld saken til Politiet. De vil da vurdere om de skal forfølge saken videre. Det kan dessverre hende at de henlegger saken, fordi de ikke har nok ressurser. Men det er uansett viktig å anmelde svindel, siden dette kan føre til at Politiet setter av flere ressurser til nettsvindel osv i fremtiden.

2. Hvis du vet navnet til denne personen, kan du sende inn saken til mekling hos Forbrukertilsynet. Dette er gratis. Forbrukertilsynet vil da forsøke å kontakte selgeren for å løse situasjonen. Her er link til hvor du sender inn sak:

Forbrukertilsynet

3. Alternativt kan du sende inn saken til forliksrådet, dersom du vet navnet på personen. Dette koster ca 1400,-, men du kan skrive at du også ønsker at personen erstatter dette, dersom du vinner saken. Forliksrådet kan f.eks dømme personen til å betale tilbake pengene. Her er lenke til forliksrådet:

Forliksrådet

Før du forsøker alternativ 1, 2 eller 3, kan du prøve å sende en melding til selgeren. Be om pengene tilbake, senest innen 7 dager. Så kan du skrive at du tar saken videre, dersom han ikke betaler.

Lykke til, så håper jeg at dette løser seg raskt!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 22.2.2023

Oppdatert: 22.2.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål