Gavekort kjøpt for tjeneste som ikke tilbys lenger - hva skal jeg gjøre?
Gutt, 20
Hei. Har kjøpt gavekort på en tjeneste som julegave i fjor. Gyldighet på gavekort på ett år. Men på grunn av avvikling av tjenesten jeg har kjøpt gavekort for - får jeg beskjed om at det er beklagelig. Ingen vilkår finnes da dette er en lokal liten bedrift. Betalt via Vipps til en registrert bedrift i Norge, hvilke rettigheter har jeg her? Jeg har ikke mottatt noen informasjon direkte om at tilbudet er lagt ned før idag. Gavekortene går ut den 22.12.23.
Svar
Hei.
I en situasjon der du har kjøpt et gavekort for en tjeneste som senere blir avviklet, og du ikke har fått informasjon om dette før nylig, er det forståelig at du ønsker å utforske dine rettigheter.
Utgangsapunktet er at selskap ikke kan beholde en sum for en vare eller tjeneste de ikke har levert.
Vi anbefaler at du sender en skriftlig klage til selskapet og krever å få refundert kjøpesummen innen syv dager. Husk å opplyse kontonummeret ditt. Du kan legge til at dersom pengene ikke er refundert innen fristen vil du ta saken videre.
Dersom du ikke får refundert kjøpesummen innen fristen kan du klage til Forbrukertilsynet for gratis mekling. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 7.12.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål