Er julebord obligatorisk og får man betalt for å delta?
Gutt, 20
Er julebord obligatorisk? Får ein ansatt betalt for å vere der?
Hei, og takk for at du tar kontakt!
Det er vanligvis frivillig å delta på sosiale arrangementer utenom arbeidstid, som for eksempel julebord. Men sjekk gjerne med arbeidsgiver om det er obligatorisk å være med på julebord på din arbeidsplass.
Når det er frivillig å delta på julebord, har du normalt sett ikke krav på lønn.
Er det derimot obligatorisk å delta på et sosialt arrangement, kan du ha rett på lønn. Men her må du sjekke hva arbeidsavtalen din sier om dette.
Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
Vær oppmerksom på at vårt svar kun er veiledende.
For å gi deg et best mulig svar, bruker vi ofte kunstig intelligens som støtte. Spørsmålene dine blir alltid lest av mennesker, og svaret kvalitetssikres av fagpersoner. Du får altså svar fra mennesker – med litt hjelp av teknologi.
Besvart: 2.3.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål