Spørsmål og svar

Hvordan klage på dårlig kundeservice hos Vy?

Gutt, 20

Ønsker å klage på lovbrudd i saksbehandling av Vy. Jeg er blitt utsatt for ID tyveri. Det endte opp i inkassovarsler for ubetalte kontrollgebyrer på tog i Oslo. Ifølge loven skulle transportselskapet Vy bevise at kontrollgebyrer ble ilagt den rette personen, istedenfor ble byrden skjøvet på meg. Vy nektet å informere hvilke personlige data kontroller sjekket mot Folkeregisteret for å verifisere ID og til og med etter at jeg har oversendt all påkrevd dokumentasjon og har oppgitt navn og telefonnummer for både kollegaer og klassekamerater som kunne bekrefte at jeg befant meg et annet sted på de aktuelle dagene, nektet Vy å legge ned saken. Hadde jeg ikke hatt kontoutskrift med kjøp i Stavanger på de dagene ville jeg blitt dratt inn i stressende runde med inkassokrav på falske premisser. Jeg anser denne saksbehandlingen av Vy som både lovstridig og uempatisk. Transportklagenemda håndterer kun reiseklager. Hvor skal jeg sende klage på lovbrudd i en sånn saksbehandling?

Svar

Hei,

Jeg forstår det som at saken med gebyret har løst seg, men at du ønsker å klage på saksbehandlingen du opplevde i møte med Vy og deres mangelfulle kundeservice.

Vy sine reisebetingelser følger ikke av lov, men avtale, som man som kunde aksepterer ved å benytte deres tjenester. Hvis du har opplevd dårlig kundeservice, har du ingen lover og regler som gir deg rettigheter.

De fleste firmaer er likevel interesserte i tilbakemeldinger fra kundene sine, så send gjerne en e-post til Vy og forklar det du er misfornøyd med.

Du kan også kontakte Forbrukerrådet om saken!

Hilsen juristen, ung.no

Besvart: 18.11.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål