Spørsmål og svar

Får ikke svar fra bemanningsbyrå etter oppdrag, hva bør jeg gjøre?

Jente, 20

Hei! Jeg bare går rett inn i det: Jeg fikk min første jobb hos bemanningsbyrå i juni, og jobbet i tre måneder fram til august, OK lønn osv.. Ble fortalt jeg har gjort en veldig god jobb også. Men da mitt oppdrag var over ble jeg "ghosted" av arbeidsgiveren min på bemanningsbyrået. Ble fortalt av han at jeg kom "mest sannsynlig" til å ha mer arbeid til høst og vinter og hver gang jeg spurte hvor sikkert det var, svarte han veldig positivt om at jeg kom mest sannsynlig til å være i arbeid. Nå har det gått en måned siden sist vi har snakket sammen, og min melding har gått ubesvart. Jeg er forvirret og føler at jeg har blitt glemt bort, da det har vært helt stille fra hans ende i en måned nå. Siden dette, har jeg fått en jobb til for å prøve å tjene litt ekstra, men det rekker ikke helt da det er tilkallingsvikar. Skal jeg sende en mail til sjefen hans og spørre om hva som skjer? Jeg er så usikker da jeg aldri har opplevd å blitt ghosta i jobbsammenheng før.. Takk på forhånd!

Svar

Jeg forstår at det kan oppleves både frustrerende og usikkert når man ikke får svar fra etter et oppdrag.

Det første du bør gjøre, er å lese din arbeidsavtale grundig.

Bemanningsbyrået skal ha gitt deg en skriftlig arbeidsavtale. Avtalen skal inneholde opplysninger om lønn, stilling, arbeidstid og arbeidstakerkategori.

Det er arbeidsavtalen som regulerer hvor lenge ansettelsen varer og hvilke rettigheter du har til videre arbeid.

At du har fått muntlige signaler om videre arbeid gir ikke automatisk rett til nye oppdrag.

Som hovedregel skal arbeidstaker ansettes fast, men det finnes unntak. Hvis arbeidsforholdet er midlertidig må arbeidsavtalen opplyse om forventet varighet (forventet start- og sluttdato) og grunnlaget for den midlertidige ansettelsen

Var du midlertidig ansatt og sluttdato nå er passert, kan det kanskje være ønskelig å kontakte bemanningsbyrået for å høre om de har nye oppdrag du kan søke på.

Er du fast ansatt? Da har du rett på forutsigbarhet for arbeid i form av et reelt stillingsomfang.

Dette betyr garantert minimum arbeidstid.

I arbeidsavtalen står det hvor mange arbeidstimer bemanningsbyrået har forpliktet seg til å gi deg. Skal de gi deg 20% arbeid hver eneste uke? Eller er 20% et gjennomsnitt over en bestemt periode med perioder med mer arbeid og perioder med mindre timer?

Du bør tilpasse hvordan du formulerer henvendelsen ut fra informasjonen i avtalen.

Hvis du er fast ansatt og du ikke får de timene du har krav på etter avtalen, kan du gjøre arbeidsgiver oppmerksom på:

- hvor mange timer din arbeidsavtale gir deg rett til å jobbe
- at du er disponibel for å jobbe alle dine timer
- at du kommer til å kreve lønn for avtalt arbeidstid, også hvis arbeidsgiver ikke kan eller vil gi deg nok timer

Blir dere ikke enige, og arbeidsgiver nekter å betale , kan du kreve inn lønn for timene du krav på, men som du ikke får. Her kan du lese mer om hvordan du krever inn lønn fra arbeidsgiver.

Trenger du hjelp til innkreving av lønn? Da kan du ta kontakt med tillitsvalgt på arbeidsplassen, fagforeningen din (hvis du er medlem) eller advokat. Du kan også undersøke mulighetene for gratis juridisk rådgivning. Kirkens bymisjon tilbyr for eksempel gratis rettshjelp til unge under 25 år. Les om Ung rettshjelp på kirkensbymisjon.no.

Hilsen Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no

For å gi deg et best mulig svar, bruker vi ofte kunstig intelligens som støtte. Spørsmålene ditt blir alltid lest av mennesker, og svaret kvalitetssikres av fagpersoner. Du får altså svar fra mennesker – med litt hjelp av teknologi.

Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende informasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet.

Besvart: 3.10.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål