Engasjementet mitt går ut. Har jeg rett til å fortsette i jobben?
Gutt, 20
Hei. Jeg fikk en jobb som var på (prosjekt/engasjement?). En 30% stilling. selve kontrakten varer frem til desember, men intervjuer/sjefen sa vi bare skulle se bort ifra datoen for det var «plenty» av jobb der. Men idag fikk jeg Mail om at det ikke lenger var nødvendighet for meg og dermed går kontrakten ut. Men jeg ble informert om dette i samme måned kontrakten går ut. Og vi er allerede halvveis gjennom. Har jeg noe rettigheter her, eller er jeg helt fordømt og nødt til å finne meg noe nytt snarest? Hva skal jeg gjøre, og hva kan jeg gjøre
Svar
Hei
Hovedregelen er at arbeidsgiver skal ansette i faste stillinger, det vil si stillinger som ikke har en bestemt sluttdato. I noen tilfeller vil det likevel være tillatt å ansette i midlertidige stillinger.
For at arbeidsgiver skal ha lov å ansette deg midlertidig, må de ha et faktisk midlertidig behov for arbeidskraften din, og ikke et permanent behov. Et eksempel på når det er lov å ansette midlertidig er hvis det er snakk om et tidsavgrenset prosjektarbeid der prosjektet ikke er en del av de faste oppgavene på den aktuelle arbeidsplassen. Du kan lese mer om reglene som gjelder for midlertidige ansettelser på vår temaside om midlertidige ansettelser.
Hvis du ikke er fast ansatt, men ansatt i en midlertidig stilling, står det antakelig en bestemt sluttdato i kontrakten eller arbeidsavtalen din. Hvis det står en sluttdato der vil arbeidsforholdet normalt avsluttes automatisk når vi kommer til den datoen som står oppført i kontrakten din, uten at det er behov for noen oppsigelse fra arbeidsgiver sin side og også uten at arbeidsgiver har en forpliktelse til å fornye kontrakten. Det er et unntak fra denne regelen hvis du har jobbet i dette engasjementet eller prosjektet i over 12 måneder. Har du jobbet i over 12 måneder må arbeidsgiver varsle deg skriftlig om hvilket tidspunkt arbeidsforholdet vil avsluttes senest en måned før. Se arbeidsmiljøloven § 14-9 (5).
Slik vi forstår det har du fått en kontrakt eller arbeidsavtale hvor det står at arbeidsforholdet vil avsluttes på en bestemt dato. Dette betyr imidlertid ikke nødvendigvis at du er helt uten rettigheter i en slik situasjon som du beskriver.
Ifølge avtaleloven er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig. Så om du og sjefen muntlig har avtalt noe annet, kan du forsøke å vise til avtalen dere gjorde. Men en muntlig avtale vil naturlig nok være vanskeligere å dokumentere eller bevise enn en skriftlig. Dersom du har skriftlig dokumentasjon på det dere snakket om, vil det kunne være en fordel.
Vi anbefaler at du i første omgang forsøker å snakke med intervjuer/sjefen om det som ble sagt på intervjuet. Dersom dere ikke blir enige, og du ønsker å gå videre med saken, kan du søke hjelp fra fagforening (hvis du er medlem), en advokat eller annen form for juridisk hjelp.
Hilsen Silje i Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet.
Besvart: 15.12.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål