Hva gjør jeg når oppsigelsen er 2 år gammel?
Gutt, 20
Hei, for sirka 2 år siden fikk jeg sparken fra min forrige jobb. Her jobbet jeg som lærling og fullførte fagbrevet mitt. Når jeg bestod fagprøven min så fikk jeg fortsette å jobbe men fikk aldri no arbeidskontrakt, da sjefen konstant sa at den kommer. Rundt denne samme tiden begynte jeg på isotretinoin (sterk Acne medisin) , og jeg fikk en bivirkning som resulterte i betennelse i begge hælene mine som gjorde at jeg nesten ikke klarte å gå. Etter 6mnd med disse plagene så valgte jeg å bli sykemeldt. Dette likte ikke sjefen min, og skrev til meg på melding at jeg ikke skulle komme tilbake på jobb igjen. Jeg var først sykemeldt 2 uker 50% og etter det 2 uker 100% Pga alt dette så begynte jeg å slite økonomisk pga nav brukte lang tid på å betale meg men regningene sluttet ikke å komme og jeg sliter fortsatt litt den dag i dag med økonomien. Kunne jeg anmeldt sjefen/bedriften for dette? Er det for seint etter 2 år?
Svar
Hei, og takk for at du tar kontakt!
Arbeidstilsynet har ikke myndighet å gripe inn i oppsigelsessaker. Men vi kan gi deg generell veiledning om dine rettigheter og veien videre.
Saklig grunn
For å kunne si opp en ansatt, må arbeidsgiver ha en saklig grunn. Eksempler på saklige begrunnelser:
- Alvorlige brudd på arbeidsavtalen.
- Nødvendig nedbemanning eller omstilling.
At en arbeidsgiver med god grunn har gitt en eller flere advarsler uten at arbeidstaker skjerper seg på, kan styrke sakligheten. Har arbeidsgiver ikke gitt advarsel, og den ansatte har dermed ikke blitt gjort oppmerksom på at nå man hen skjerpe seg, kan dette svekke sakligheten av en oppsigelse.
Men det er ikke et krav at arbeidsgiver har gitt advarsler i forkant av en oppsigelse. I noen tilfeller har den ansatte gjort noe så alvorlig at det ikke er nødvendig å først irettesette ham/henne. For å sette det litt på spissen: brenner man ned arbeidsplassen, ville det vært en altfor svak reaksjon å først gi en advarsel. Det finnes altså situasjoner hvor arbeidsgiver kan ha saklig grunn til å si opp en ansatt helt uten at den ansatte har fått advarsel først.
Særlig vern mot oppsigelse ved sykdom
Sykdom er ikke grunnlag for oppsigelse det første året arbeidstaker er sykemeldt.
Dersom arbeidstaker har vært syk i mer enn ett år, gjelder vanlige regler om saklig grunn til oppsigelse. Sykdom kan da under særlige forutsetninger være en saklig grunn til oppsigelse. Arbeidsgiver må i så fall dokumentere at tilrettelegging, omplassering og annet har vært vurdert.
Det kan likevel være anledning til å si opp en arbeidstaker mens vedkommende er sykmeldt det første året, dersom arbeidsgiver har en saklig grunn. Et eksempel er nødvendig nedbemanning.
Før arbeidsgiver gir oppsigelse
Arbeidsgiver skal først drøfte saken med deg før hen tar beslutningen om å si deg opp. Du skal altså bli invitert på et drøftelsesmøte hvor du kan ha med deg en person du har tillitt til.
Har du ikke blitt invitert på drøftelsesmøte? Det gjør ikke oppsigelsen automatisk ugyldig, men arbeidsgiver tar en risiko, for uten dine innspill er sjansen større at arbeidsgiver overser ting som kunne fått ham/henne til å ombestemme seg. Sjansen er større for å si opp uten å ha en saklig grunn til det.
Hva skal et oppsigelsesbrev inneholde?
En oppsigelse skal alltid være skriftlig. Den skal leveres deg personlig eller sendes i rekommandert brev. Fikk du oppsigelsen per mail, melding eller annen måte? Da er ikke oppsigelsen automatisk ugyldig, men arbeidsgiver har bevisbyrden at du har mottatt den.
Loven har følgende krav til hva som minst skal stå i selve oppsigelsen:
- adgangen til å kreve forhandlinger og reise søksmål
- hvilke frister som gjelder for forhandlinger og søksmål
- hvem et eventuelt søksmål skal rettes mot
- retten til å fortsette i stillingen mens forhandlinger eller søksmål pågår.
- Skyldes oppsigelsen nedbemanning eller andre forhold i virksomheten, skal det i tillegg opplyses om fortrinnsrett til ny ansettelse.
Råd til hva du kan gjøre
Etter to år kan det være utfordringer knyttet til frister for å reise krav.
Siden det har gått cirka to år, kan det hende at fristene for å reise krav eller søksmål er gått ut. Det er imidlertid viktig å få en juridisk vurdering for å bekrefte dette, da det kan være spesifikke omstendigheter eller unntak som gjelder i din sak. Ta kontakt med fagforening (om medlem), advokat eller gratis rettshjelp for å få ei konkret vurdering.
Hilsen Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet.
Besvart: 27.9.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
